De geschiedenis van de Boekenweek
Het begin van de Boekenweek:
In de jaren 30 zat de boekverkoop in een dip. De CPNB (Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) dacht: "We moeten de mensen weer aan het lezen krijgen." Hun oplossing was De Boekenweek. Met deze inspirerende slogan: “Neem een boek! Nieuw is elk boek dat ge nog niet gelezen hebt”. Twee jaar later was de eerste officiële Boekenweek een feit en het werd meteen een succes. Daarbij kreeg je als trouwe klant een geschenk mee. Het Boekenweekgeschenk.
Oorlogsjaren:
De uitbraak van de Tweede Wereldoorlog had een grote invloed op het feest van de Boekenweek. Er werd een Boekenweekgeschenk uit de handel genomen omdat het niet aan de eisen van de Duitse bezetters voldeed. Tijdens de oorlogsjaren was er geen plaats voor de Boekenweek. Gelukkig werd na de oorlog de traditie van Boekenweek met hernieuwde kracht weer voortgezet. Het eerste Boekenbal werd gehouden in 1947.
Vlaanderen sluit zich ook aan:
In 2014 sprong ook Vlaanderen aan boord van de Boekenweek. De Boekenweek kreeg hierdoor nog meer glans. Dit leidde tot een stijging van het aantal boeken. Er kwamen meer boekenfeestjes en het belangrijkste: een diepere waardering voor literatuur natuurlijk.