• Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
  • Gratis verzending vanaf 40 euro of 4 boeken
  • Alle boeken zijn met zorg gecontroleerd
  • 9.1/10 Op bol.com
  • Klantenservice bereikbaar van 09:00 to 17:00

Veel gestelde vragen over het verkopen van tweedehands boeken

Wil jij je tweedehands boeken verkopen, maar is het nog niet helemaal duidelijk hoe Boekenbalie werkt? Lees dan ons overzicht van vragen en antwoorden zodat jij vertrouwd geld kunt verdienen met de verkoop van jouw 2de hands boeken.

We doen ons best om zoveel mogelijk van je vragen hier te beantwoorden. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@boekenbalie.nl of bel +31 (0)851302932


Boeken Verkopen
Op dit moment is het met de app alleen mogelijk om boeken te verkopen aan Boekenbalie vanuit Nederland en België. Je kunt vanuit andere landen wel de prijzen die we betalen voor je boeken opzoeken, heb je voor meer dan 100,- verzameld? Dan willen wij je vragen contact met ons op te nemen zodat wij samen naar de mogelijkheden kunnen kijken om de boeken van je in te kopen buiten de app om.
Ja, dat kan. De Boekenbalie app accepteert twee boeken per titel. Grote partijen van een titel kunnen we helaas niet kopen.

Je wordt uitbetaald als we je boeken hebben goedgekeurd. Het uitbetalen proberen we nog dezelfde werkdag van de controle te doen. We kunnen je boeken controleren als we ze hebben ontvangen. We streven ernaar om je boeken binnen 5 werkdagen na ontvangst te controleren. Samenvattend: In onze ervaring duurt het maximaal anderhalve week nadat je ons de boeken hebt gestuurd. Maar we kunnen helaas geen garanties geven.

Nee dat is niet erg, zolang een boek nog bruikbaar is voor een ander willen wij het boek wel hebben. Wij anonimiseren je boeken niet, wil je toch je naam uitwissen, plak dan kleine witte adresstickers over je naam heen.
Helaas kunnen we geen partijen ongesorteerde boeken inkopen. Het is alleen mogelijk om boeken aan ons te verkopen via de app of website. Als je het teveel werk vindt om de boeken met de app te verkopen dan raden we aan om ze bij een kringloopwinkel of leeszaal te brengen of als partij aan te bieden op Marktplaats.
Onze app is heel goed in het selecteren van boeken die nog waarde hebben. Je kunt alleen boeken aan ons verkopen via de App. Boeken die niet met de App zijn gescand kunnen we helaas niet inkopen.
In de app kun je boeken invoeren met een streepjescode of door de barcode in te typen. Heb je vragen of twijfel je of je dit boek mee wilt sturen? Neem dan contact met ons op!
Ja dat kan, de prijzen gelden voor tweedehands en nieuwe boeken.

Dat is waar we voor staan! Wij kopen al je boeken in één keer en verzenden van je boeken is altijd gratis. Je scant je boeken snel en eenvoudig vanuit je luie stoel en voorkomt een hoop onnodig gesjouw. Na ontvangst en controle van je boeken door ons betalen we je binnen enkele werkdagen uit. Zo heb je vaak binnen 7 dagen je geld al.

Wanneer je boeken verkoopt aan (tweedehands) boekwinkels dan wordt vaak gevraagd of je met je boeken langs wilt komen, nog voordat je weet of je boeken wat opbrengen. Of je kunt aan de hand van een lijst zelf opzoeken of je boeken ingekocht worden en voor welk bedrag. Dit kost allebei veel tijd en moeite. Je boeken op het internet verkopen is tijdrovend en daarbij is het nog maar de vraag of er iemand is die je boek wil kopen. Het contact met de koper, inpakken en opsturen van het boek kost veel tijd en dat terwijl de prijs van een gemiddeld tweedehands boek niet hoger is dan een paar euro.



Ja, je kunt met de Boekenbalie-app ook je Engelse boeken verkopen. De app geeft -net als bij de Nederlandse boeken- direct de prijs waarvoor wij het boek inkopen. De inkoopprijs is ook hier vastgesteld op basis van de vraag en het aanbod van het boek, gebaseerd op de gegevens van grote online boekhandels.

In de App wordt regelmatig aangegeven dat we een boek niet kopen. Deze boeken hebben een waarde van € 0,-. In de meeste gevallen gaat het om boeken waar er heel veel van zijn en waar nog nauwelijks vraag naar is. 

Ook computerboeken ouder dan 2 jaar, reisgidsen ouder dan 1 jaar en de meeste studieboeken ouder dan 10 jaar worden niet ingekocht.


Je boeken worden nauwkeurig getaxeerd op basis van prijs-historie, populariteit, en de beschikbaarheid van het boek. Alle prijzen zijn gebaseerd op grote en bekende verkoopsites, waarmee wij jou een bod doen. De prijs die je ziet krijg je ook.

Nadat wij je boeken hebben ontvangen begint ons werk; gedurende 2 jaar de boeken weer verkopen aan nieuwe liefhebbers. De prijs die wij aan jou betalen zullen we daarom vermeerderen met magazijnkosten, verzendkosten, personeelskosten, retourkosten, huisvestingskosten reclamekosten enz. Daarna moet er ook voor ons een klein stukje winst overblijven voor de moeite. De waarde van de boeken die je in je lijst hebt staan is 3 maanden geldig.

Boeken met onderstrepingen, markeringen of waarin geschreven is, kopen we niet als::

  • Meer dan 20% van de pagina's is bewerkt met potlood , pen of marker.

  • Grove taal bijgeschreven is.

  • Gedrukte tekst niet meer leesbaar is.

  • Foto's en plaatjes zijn ingekleurd.

Als je ons een dergelijk boek toestuurt dan zullen we deze niet inkopen, dit boek wordt dan in mindering gebracht op het totaalbedrag. Boeken die niet worden ingekocht worden niet teruggestuurd.


De volgende boeken kopen we niet (of zelden) en kunnen niet naar ons worden opgestuurd. 
Beschadigde boeken: 
  • Brand- of rookschade 
  •  Aanzienlijke schade of slijtage aan de binding 
  •  Oude bibliotheek exemplaren 
  • Loszittende, ontbrekende of gescheurde pagina's 
  •  Sterke geur (zoals bijvoorbeeld sigarettengeur) 
  •  Water-, vocht-, of schimmelschade 
  •  Werkboeken (geldt dus niet voor tekstboeken) waarin is geschreven (gedeeltelijk of volledig ingevuld met pen of potlood) 
  • CD’s of DVD’s, behorend bij een boek, met barsten, diepe krassen of vervormingen 
  • Grote beschadigingen 
  • Grote vlekken 
  • Erg vies 
Boeken die incompleet zijn: 
  • Toegangscode ontbreekt/is gebruikt 
  • Alle delen, indien het een serie onder 1 ISBN nummer is 
  • Ontbreken van de stofomslag, bijbehorende CD of DVD 
  • ISBN en titel komen niet overeen 
Boeken met onderstrepingen, markeringen of waar in geschreven is, kopen we niet als: 
  • Grove taal bijgeschreven is 
  • Gedrukte tekst niet meer leesbaar is 
  • Foto's en plaatjes zijn ingekleurd 
  • Meer dan 20% van de pagina's is bewerkt met potlood , pen of marker 
Alle boeken worden gecontroleerd door ons kwaliteitscontrole team.  
Boeken die we niet kopen kun je zelf doneren aan een goed doel of kringloopwinkel bij jou in de buurt.  

Account & login (bij verkoop)

Zorg dat je voor minimaal € 10,- aan tweedehands boeken hebt gescand. Dan kun je ze aan ons verzenden en verkopen. Als je in de app op verzenden hebt gedrukt, dan ontvang je binnen 20 minuten een e-mail met daarin de gratis DHL verzend labels. Geef je pakket met het label erop af bij een DHL Parcelshop bij jou in de buurt


Het is niet mogelijk om boeken naar ons te verzenden als je voor minder dan € 10,- hebt verzameld.

Als je op de website begonnen bent met het maken van een lijst, bewaar deze lijst dan door een account aan te maken. Als je vervolgens de app downloadt en daarop inlogt met dit account, dan kun je daar verder gaan met het invoeren van je lijst.
Mocht het bevestigen van het e-mailadres niet lukken, dan is dat niet erg, als je er zeker van bent dat het e-mailadres klopt of je hebt een bevestigings e-mail ontvangen dan klopt je ingevulde e-mailadres.

Je kunt makkelijk een account aanmaken via de App of website. Via dat account kun je je oude boeklijsten inzien, je gegevens bewaren en eventueel wisselen van apparaat. Boekenbalie doet verder bijna niks met deze gegevens, zoals omschreven in onze privacy statement.

Mocht je toch willen dat we je account verwijderen, dan kan dat. Stuur daarvoor een e-mail vanaf het e-mailadres van je account naar klantenservice@boekenbalie.nl met het verzoek. We gaan dan op onze kosten voor je aan de slag en verwijderen je account en gegevens. Je kunt dan natuurlijk geen gebruik meer maken van onze diensten noch boeken aan ons verkopen. Ook sturen we je geen e-mails meer, zelf geen bevestiging van het verwijderen.


Als je begint op de webpagina met het maken van een lijst en dan een account aanmaakt, dan wordt je lijst bewaard. Als je vervolgens op de app inlogt zal daar je lijst verschijnen waar je mee bezig was. Als je in de app een lijst maakt en dan pas inlogt dan zal de app vragen of je de lijsten wel of niet wil samenvoegen. Op deze manier kun je wisselen van apparaat en raak je je eerder ingevoerde boeken niet kwijt.
Ja, dat kan! Je kunt tien boeken aan je lijst toevoegen voordat het nodig is om een account aan te maken.

Klik op 'ik ben mijn wachtwoord vergeten' en voer een nieuw wachtwoord in. Je ontvangt een e-mailbericht om je wachtwoord te wijzigen.

Heb je ons al boeken gestuurd, maar met de oude app? Dan is het helaas niet mogelijk om met dat wachtwoord in te loggen. Je moet je dan eenmalig opnieuw aanmelden bij ons.


Ja, om boeken aan ons te kunnen verkopen moet je een account aanmaken zodat wij jouw gegevens ontvangen om de verkoop af te ronden. Het scannen werkt trouwens ook zonder account, je lijst wordt bewaard als je de app afsluit.

Wanneer je de boekenlijst gaat verzenden en er voor kiest de boeken zelf naar een DHL parcelshop te brengen, ontvang je de labels per e-mail. Je vindt deze in de bijlage van de bevestigingsmail. Deze labels dien je uit te printen en op de doos te plakken. Zie ook onze uitleg op onze website: https://boekenbalie.nl/verpakkingsinstructies/ 

Het aantal dozen dat je opgeeft is bindend, we kunnen helaas geen extra labels aanmaken voor je zending. Vermeldt in je berichten altijd je referentienummer, op deze manier kunnen wij je sneller van dienst zijn.
We sturen standaard 1 label per 25 boeken. Mocht je labels over hebben dan kun je deze gewoon weggooien. Informeer ons alsjeblieft wanneer je minder dozen gebruikt dan je hebt opgegeven.
Als je nog meer boeken hebt is het voor jou en ons makkelijker als je doorgaat met scannen. Dan krijg je één verkooporder met een groter bedrag en kom je sneller in aanmerking voor onze extra service. Die extra service kunnen we je aanbieden omdat je ons verzendkosten bespaart door een grotere order in 1 doos te doen.

Als je geen printer hebt, of deze werkt niet, dan kun je in de app aangeven dat je de labels per post wil ontvangen of je kunt contact met ons opnemen. Als je kiest voor ophaling, dan neemt DHL de labels mee en hoef je niets te printen.

Helaas kun je pas boeken naar ons toesturen als je voor meer dan € 10,- aan boeken hebt gescand. Vraag aan vrienden en familie of zij nog tweedehands boeken willen verkopen. Boeken bij ons langs brengen is helaas niet mogelijk.

Labels die je van ons ontvangt zijn 20 dagen geldig. Dus zorg dat je voor die tijd je boeken hebt verzonden.

Ja, dat kan. Je kunt je boeken naar een Parcelshop brengen. Als je voor meer dan € 50,- hebt gescand dan kan DHL je boeken ook komen ophalen. Dit moeten we echter handmatig aanvragen bij DHL. Kies dan voor Parcelshop en neem contact met ons op per e-mail of telefoon: wij maken dan een afspraak voor je op een werkdag. Je moet er wel rekening mee houden dat je tussen 9 en 18 uur thuis moet zijn omdat DHL geen specifiekere ophaaltijden kan inplannen.

Er zijn 3 opties.

  1. Maak een tweede order, als je voor meer dan 10,- hebt. Het is wel belangrijk om deze orders in gescheiden dozen met aparte labels te verzenden zodat wij dat goed kunnen verwerken. Als er meerdere orders in 1 doos worden verstuurd dan kan de betaling mislopen.

  2. Een hele nieuwe lijst maken met zowel de boeken uit je al geplaatste order als de extra boeken, dan krijg je ook nieuwe verzendlabels. Stuur even een mail naar inkoop@boekenbalie.nl met het verzoek om de oude lijst te verwijderen.

  3. Om alsnog een paar extra boeken aan je reeds ingediende order toe te voegen, kun je ook extra boeken alsnog scannen met onze app en een printscreen van de lijst maken. Deze kun je dan naar ons mailen of je kunt de titel, ISBN, en het te ontvangen bedrag in een mail aan ons te sturen. Graag in de mail wel ons zes cijferige referentienummer vermelden.Vervolgens kunnen wij de boeken en bijbehorende extra te ontvangen bedrag alsnog toevoegen aan je order.

Het kan gebeuren dat je DHL mist, of DHL gewoon niet langs geweest is op de dag die jij hebt aangegeven. Als DHL jou niet thuis trof dan laten ze vaak een briefje achter waarop staat wanneer ze weer langskomen. Is dit niet zo, bel of mail ons dan. We helpen je graag verder.

Om de boeken alsnog in ons bezit te krijgen, kun je er voor kiezen de boeken zelf bij een DHL parcelshop af te geven, hiervoor kunnen we je een nieuw verzendlabel sturen. Ook kunnen wij natuurlijk een nieuwe afspraak met DHL voor je maken.

 

Wij als bedrijf, kunnen je de volgende mogelijkheid aanbieden (maandag t/m vrijdag):

Als er een dag is dat je de hele dag thuis bent kunnen wij een reguliere pickup afspraak voor je maken, DHL komt dan tussen 09:00-18:00 uur bij je langs en de chauffeur neemt het verzendlabel voor je mee.

Dat is vervelend. Mocht het niet lukken om een lijst in te sturen, neem dan contact met ons op. We kunnen je altijd buiten de app om helpen.

Ja, dat kan, Neem eerst even contact met ons op, dan zorgen we ervoor dat de labels die je hebt ontvangen herkend worden door de Parcelshop bij jou in de buurt.


Na het scannen van meer dan  € 100,- aan boeken, kun je van ons gratis stevige dozen lenen. Geef dit bij het afronden van je order op in de app om dit te regelen. De dozen die we gratis opsturen zijn vaak al een keer gebruikt en op stevigheid door ons gecontroleerd.


Over de Boekenbalie App
Nee, de app is helemaal gratis te downloaden. Er zijn ook géén in-app aankopen om gebruik te kunnen maken van de service van Boekenbalie.
Voor iOS: Bij het openen van de app krijg je de vraag 'toegang verlenen tot de camera?' hier moet je 'Ja' antwoorden. Als je toch 'Nee' hebt geantwoord, dan werkt de barcode scanner niet. Om dit te herstellen ga ja naar de instellingen van je telefoon. Daar scroll je net zo lang naar beneden tot je de Boekenbalie app ziet, druk hier op. Daar staan 2 instellingen. Zet de instelling voor toegang tot de camera op 'Ja'.
Soms reflecteert er licht op de streepjescode, waardoor de scanner de streepjescode niet kan lezen. Probeer het boek iets te kantelen zodat er geen licht opvalt. Zorg voor genoeg licht, dan werkt de camera van de telefoon of tablet het beste. Varieer in afstand tussen de camera en het boek. Soms pakt de camera de barcode niet, je kunt het altijd nog een keer proberen. Lukt het nog steeds niet, dan kunnen we dit boek helaas niet kopen. Tip: Heb je een Android toestel? Als je weinig licht hebt kun je het lampje van je smartphone aanzetten met de volume knop. Lees meer Android tips en iOS tips.
Nee. We ondersteunen alleen nog de nieuwere versie 2 van de app. Deze is op vele punten verbeterd ten opzichte van versie 1. We raden het sowieso altijd aan om de meest recente versie van al je apps te gebruiken, zo houdt je je mobiel veilig.
Op dit moment is het alleen mogelijk om streepjescodes te scannen via de app op je telefoon. Via de website kun je alleen het ISBN nummer intypen. Heb je veel boeken? Download dan de app in de playstore of appstore.