• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Pedagogiek als betrokken handelingswetenschap

Over de relatie tussen onderzoeken en handelen in het onderwijs
Maak tweedehands je eerste keus
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
nog 1 op voorraad

19,00

Hoe tweedehands wil je het hebben?
Pedagogiek als betrokken handelingswetenschap
Pedagogiek als betrokken handelingswetenschap
Als nieuw
19,00
ISBN
9789490120412
Bindwijze
Hardcover
Taal
Overig
Uitgeverij
Phronese, Uitgeverij
Jaar van uitgifte
2021
Aantal pagina’s
216

Waar gaat het over?

Naar onderwijs wordt veel onderzoek gedaan, maar de inzichten hieruit weten de praktijk moeilijk te bereiken. De pedagogiek is een wetenschap die hierbij kan helpen. Ze kan het beste gekarakteriseerd worden als een handelingswetenschap – een wetenschap van en voor het handelen –, en in het bijzonder een betrokken handelingswetenschap. De pedagogiek is erop uit om ‘dienstbaar inzicht’ te ontwikkelen voor het handelen in de opvoedings- en onderwijspraktijk. De aandacht is daarbij allereerst gericht op het handelen van leraren en opvoeders, en het gaat daarbij zowel om vragen over het ‘hoe’ als om vragen over het ‘waartoe’. In deze bundel verkennen diverse lectoren en leraren vanuit verschillende invalshoeken en aan de hand van concrete voorbeelden hoe pedagogische inzichten over de onderwijspraktijk dienstbaar kunnen zijn aan die praktijk. Daarbij gaat het vooral om de vraag wat vruchtbare manieren zijn om de relatie tussen onderzoek en praktijk zo goed mogelijk tot stand te brengen en in stand te houden. Daarbij tonen de bijdragen onder andere dat als onderzoek dienstbaar wil zijn aan de onderwijspraktijk, men er rekening mee moet houden dat onderwijs geen kwestie is van de inzet van al dan niet effectieve interventies, maar dat onderwijsprocessen complexe, communicatieve processen zijn die beogen de vorming van leerlingen op gang te brengen. Gert Biesta is als hoogleraar werkzaam bij de National University of Ireland, Maynooth en de University of Edinburgh. Hij bekleedde van 2016 tot 2020 de nivoz-leerstoel voor de pedagogische dimensies van onderwijs aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht. Zijn werk verscheen tot nu toe in twintig talen. Maartje Janssens is wetenschappelijk medewerker bij Stichting NIVOZ, waar ze onder meer de lectorenkring coördineert.
Lees verder

Recensies

0 recensies

Uitstekend

Zeer goed

Goed

Acceptabel

Onbevredigend

Meer in Pedagogiek

Barbara de Leeuw, N.v.t.
Overprikkeling voorkomen
sorry, niet op voorraad
Bea Bossaerts, Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen (Brussel)
Kiezen of delen. Pistes voor gezinsbeleid
nog 1 op voorraad
5,85
Joop Berding, Wouter Pols
Schoolpedagogiek
nog 1 op voorraad
18,95
Frans SwartelÉ
Kinderkracht
Tweedehands Beetje gebruikt
36,85
Donald Kwint, Caroline Kwint-Schenk
Boek voor ouders
nog 1 op voorraad
9,25
Marianne Luitjes, Ilona de Zeeuw-Jans
Ontwikkeling in de groep
Tweedehands Beetje gebruikt
30,20
Barbara de Leeuw, N.v.t.
Overprikkeling voorkomen
sorry, niet op voorraad
Bea Bossaerts, Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen (Brussel)
Kiezen of delen. Pistes voor gezinsbeleid
nog 1 op voorraad
5,85
Joop Berding, Wouter Pols
Schoolpedagogiek
nog 1 op voorraad
18,95
Frans SwartelÉ
Kinderkracht
Tweedehands Beetje gebruikt
36,85
Donald Kwint, Caroline Kwint-Schenk
Boek voor ouders
nog 1 op voorraad
9,25
Marianne Luitjes, Ilona de Zeeuw-Jans
Ontwikkeling in de groep
Tweedehands Beetje gebruikt
30,20

Anderen bekeken ook

Tom Sherrington, Oliver Caviglioli
Doorloopjes
15,75
Gert J.J. Biesta, Erno Eskens
3000 jaar denkers over onderwijs
8,45
sorry, niet op voorraad