• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

In de wereld komen. Een studie naar de pedagogische betekenissen van opvoeding, onderwijs en het leraarschap

een studie naar de pedagogische betekenissen van opvoeding, onderwijs en het leraarschap
Maak tweedehands je eerste keus
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden

25,04

Hoe tweedehands wil je het hebben?
In de wereld komen. Een studie naar de pedagogische betekenissen van opvoeding, onderwijs en het leraarschap
In de wereld komen. Een studie naar de pedagogische betekenissen van opvoeding, onderwijs en het leraarschap
Als nieuw
25,04
ISBN
9789044133554
Bindwijze
Paperback
Taal
Nederlands
Uitgeverij
Garant - Uitgevers n.v.
Jaar van uitgifte
2015
Aantal pagina’s
271

Waar gaat het over?

Opvoeding en onderwijs zijn dagelijkse mediakost: dan is er weer een pleidooi voor een nieuw onderwijsconcept, dan een notitie over opvoedingsondersteuning, een wetenschapper die op grond van onderzoek een nieuwe manier van leren propageert, dan weer een beleidsmaatregel om de output van het onderwijs te verhogen. De invalshoek van waaruit dat gebeurt, is steeds weer anders. Wat verstaan we vandaag eigenlijk onder opvoeding en onderwijs?

Deze vraag is het uitgangspunt van In de wereld komen. Een studie naar de pedagogische betekenissen van opvoeding, onderwijs en het leraarschap. Ze wordt beantwoord vanuit vier twintigste-eeuwse denkers: Hannah Arendt, Jacques Lacan, Michel Serres en Michael Polanyi. Aan de hand van aan hen ontleende concepten brengt de auteur opvoeding, onderwijs en de activiteiten van opvoeders en leraren in kaart. Opvoeding en onderwijs zijn gericht op het in de wereld laten komen van kinderen en jongeren. Daarvoor zullen opvoeders en leraren hen niet alleen de middelen moeten aanreiken waarmee de mens de wereld heeft ingericht, maar hen ook in staat moeten stellen om met behulp daarvan initiatieven te nemen. Want alleen zo kunnen ze deelgenoot worden en 'in de wereld komen'. Daarbij gaat het niet om identiteit, maar om subjectiviteit. Een kind of jongere verschijnt als subject - altijd ten overstaan van anderen - als het tegen dingen aanloopt die hij niet begrijpt, als er letterlijk en figuurlijk iets dwars komt te zitten. Dat 'tegen iets aanlopen' is een communicatief gebeuren. Het proces van opvoeding en onderwijs is geen maakproces. De houding van de leraar of opvoeder, zijn ethos, is daarbij cruciaal, meer dan het toepassen van (wetenschappelijke) kennis.

Over de auteur
Wouter Pols was leraar in het speciaal onderwijs en opleider in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Momenteel is hij als docent en onderzoeker verbonden aan het kenniscentrum Talentontwikkeling van de Hogeschool Rotterdam.
Lees verder

Recensies

0 recensies
10% korting
nog 1 op voorraad
13,04
Tweedehands Beetje gebruikt
6,45
Tweedehands Als nieuw
11,90
20% korting
S. Ostrander
Superbrein
6,30
nog 1 op voorraad
18,95
10% korting
nog 1 op voorraad
13,04
Tweedehands Beetje gebruikt
6,45
Tweedehands Als nieuw
11,90
20% korting
S. Ostrander
Superbrein
6,30
nog 1 op voorraad
18,95

Anderen bekeken ook

30% korting
11,95
30% korting
8,00
Joop Berding, Wouter Pols
Schoolpedagogiek
sorry, niet op voorraad
Miedema, Annemie Berebrouckx
Pedagogiek in meervoud
sorry, niet op voorraad
Michel Serres, Hans van Stiphout
Muziek
sorry, niet op voorraad