• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Strategisch Management Voor De Gezondheidssector

Maak tweedehands je eerste keus
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
Sorry, niet op voorraad
ISBN
9789020950168
Bindwijze
Paperback
Taal
Nederlands
Uitgeverij
Lannoo
Jaar van uitgifte
2010
Aantal pagina’s
240

Waar gaat het over?

* Verplichte lectuur voor iedereen met managementverantwoordelijkheid in ziekenhuizen, bejaardentehuizen, en alle andere welzijnsorganisaties * Gestructureerde en concrete aanpak, met vele voorbeelden, tabellen en figuren * Geschreven vanuit een jarenlange praktijkervaring De social-profitsector wordt momenteel geconfronteerd met grote uitdagingen. De verantwoordelijken van gezondheids- en welzijnsvoorzieningen worden dan ook verplicht ruime aandacht te besteden aan het strategisch management. Een nog te grote groep van deze instellingen komt veel te weinig op een bewuste manier tot strategisch management en gaat pas over tot veranderingen bij acute interne situaties of bij een fundamentele externe bedreiging. Net zoals in de ondernemingswereld moeten ook in de gezondheids- en welzijnssector de verantwoordelijken, zowel hoofdverpleegkundigen als directieleden en bestuurders, zich meer en meer als manager bezighouden met het reilen en zeilen van hun kleine, middelgrote of grote voorziening of organisatie -- van de solistische huisartsenpraktijk tot het omvangrijke universitaire ziekenhuis. In dit boek wordt ingegaan op de vijf stappen van het strategisch managementproces (de missie, de strategische analyse, de strategische keuzes, de implementatie, de controle), scorecarden en het EFQM-model. Ook wordt aandacht besteed aan trends in de gezondheids- en welzijnssector: de zorgverandering, de meer actieve rol van de overheid, de groeiende afhankelijkheid van de voorzieningen van netwerken, de toenemende consumentenmacht, de toenemende inspraak van personeel, artsen en vakbondsorganisaties, de toenemende aandacht voor principes en regels van goed bestuur, de Europese dimensie en de aangepaste beheersstructuren en de intrede van lekenbestuurders in voorzieningen opgericht door congregaties. Tenslotte gaat de aandacht naar de organen die bevoegd zijn voor het strategisch management: de Algemene Vergadering, de Raad van Bestuur en de directie.
Lees verder

Recensies

0 recensies

Anderen bekeken ook