• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Slow Management 31 - Waarnemen

Maak tweedehands je eerste keus
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
Sorry, niet op voorraad
ISBN
9789462200784
Bindwijze
Paperback
Taal
Nederlands
Uitgeverij
Academic Service
Jaar van uitgifte
2015
Aantal pagina’s
88

Waar gaat het over?

Onze waarnemingen en onze kijk op de wereld worden te veel gekleurd door westerse waarden: vooruitgangsdenken, marktwerking en geldgedrevenheid, aldus Wim van Dinten en Imelda Schouten. Zij zien echter een langzame verschuiving naar manieren van organiseren waarbij mensen elkaar en de samenleving helpen. Jan Jonker stelt eveneens vast dat er een stille revolutie gaande is en ziet, door het beeld van de crisis heen, tekenen van een nieuwe tijd met een nieuwe economie, een WEconomy met als kernwoorden 'netwerk', 'samen' en 'het moet anders'. En ook Harold Janssen en Jaap Peters laten een belangrijke verandering zien: de ontwikkeling van het klassieke verandermanagement naar organisatieherontwikkeling. Met de mens niet langer als een human resource, maar op de eerste plaats als een human being. Misschien kunnen we bij dit alles wat leren van de topsport. Hoe een sporter waarneemt, wordt onderzocht door promovendus Joost Pluijms. Hij zet Nederlandse topzeilers een speciaal brilletje op om hun manier van kijken in kaart te brengen en verbindt die informatie met hun handelingen. Want dat de ware kampioen zich onderscheidt door goed kijken, laat Cristiano Ronaldo zien. Hij weet uit een voorzet feilloos te scoren, ook in het donker. 'Topsport' wordt overigens ook bedreven door politieagenten in zeer stressvolle situaties; zij leren, net als de zeilers, op een bepaalde manier naar hun omgeving te kijken om effectiever te kunnen optreden. Zijn wij mensen eigenlijk wel goede waarnemers? Nee, stelt Harvard-hoogleraar Max Bazerman. Hij legt uit hoe we, bijvoorbeeld als leider, een eersteklas observeerder kunnen worden. Nobelprijs-winnaar Daniel Kahneman meent zelfs dat we onze eigen 'blindheid' niet eens zien; we hebben geen toegang tot grote delen van ons brein. Desondanks kunnen we volgens hem leren om betere beslissingen te nemen. Kortom, in dit nummer van Slow Management valt er heel wat waar te nemen en te ontdekken, niet alleen in tekst maar ook en misschien wel vooral in beeld. Want dat we soms worden gefopt en andere dingen zien dan de werkelijkheid, staat als een paal boven water! Slow Management Elk kwartaal biedt Slow Management inspirerende verhalen over organiseren met ruimte voor vakmanschap, samenwerken op basis van vertrouwen, en verbinden van mensen in en om de organisatie. Telkens aan de hand van een thema. 'Slow' staat niet voor langzaam, maar is een aanduiding van oorspronkelijkheid, kwaliteit, diepgang en duurzaamheid. Geen theoretische verhalen over nieuwe modellen, maar behalve diepgravende analyses vooral vlotte reportages, interessante interviews en boeiende fotografie. Over nieuwe vormen van organiseren en gedreven mensen die laten zien dat het anders kan.
Lees verder

Recensies

0 recensies