• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Marktplaats

Hoe een Nederlands icoon zichzelf opnieuw uitvond
Maak tweedehands je eerste keus
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
20% korting
nog 1 op voorraad

3,90

Hoe tweedehands wil je het hebben?
Marktplaats
Marktplaats
Echt gebruikt
3,90
ISBN
9789000366125
Bindwijze
Paperback
Taal
Nederlands
Uitgeverij
Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum
Jaar van uitgifte
2019
Aantal pagina’s
192

Waar gaat het over?

De succesvolle transformatie van een iconisch Nederlands bedrijf

2009, Marktplaats is al ruim tien jaar de meest populaire handels-site. Iedereen in Nederland kent Marktplaats en er is geen serieuze concurrentie. De aankoop van Marktplaats door eBay vijf jaar daarvoor blijkt een briljante zet geweest van de Amerikanen.

Dankzij de lancering van mobiele apps in 2010 is het bovendien mogelijk ‘te marktplaatsen’ op momenten en plaatsen waar dat eerder niet kon, wat leidt tot een enorme gebruikersgroei. Die groei kan worden verzilverd door de verkoop van advertentieruimte op de site. En ondertussen is het bedrijf bezig met een technische migratie van de website, een complex proces.

Maar daarna blijft de blik intern gericht. Er is weinig oog voor de klant en de veranderende buitenwereld. Van een sprankelende start-up verandert Marktplaats in een trage corporate. En als de eerste serieuze concurrent Marktplaats in de zomer van 2012 aanvalt en de gebruikersgroei vanaf eind 2013 stagneert, wordt het pijnlijk duidelijk dat er structureel iets moet veranderen.

Marktplaats vertelt het verhaal van de succesvolle transformatie. Het geeft de lezer een uniek kijkje achter de schermen van een iconisch oer-Hollands bedrijf dat dankzij een rigoureuze strategie- en cultuuromslag, met zelfsturende teams en de slimme inzet van ‘big data’ in staat was zichzelf opnieuw uit te vinden.

Olivier van Duijn was ruim 7 jaar CEO van Marktplaats en meer dan 5 jaar General manager van ebay Benelux tot zijn vertrek eind 2018. In deze periode groeide Marktplaats en 2dehands.be uit tot leidende e-commerce platformen met maandelijks meer dan 14 miljoen gebruikers. Eerder was Olivier betrokken bij de start-up van Funda en zette hij recruitment sites op voor Reed Elsevier in verschillende Europese landen. Olivier is ook oprichter en eigenaar van Lintberg.com. Na zijn vertrek bij Marktplaats werd hij CEO van Litebit en is hij commissaris bij diverse bedrijven.

Jeroen Jonker Roelants werkt ruim 4 jaar voor Marktplaats, waar hij, als Head of Product, medeverantwoordelijk is voor het verbeteren van de Marktplaats apps en website. Eerder was hij werkzaam bij game developer Spil Games en bij diverse online uitgeverijen.

Annemarie Joosen werkt ruim 5 jaar voor Marktplaats. Na diverse functies bij onder meer de Nederlandse Staatsloterij en Madurodam, staat zij sinds 2014 aan het roer van het marketingteam van Marktplaats. In 2016 nam Annemarie plaats in het managementteam van Marktplaats als Director of Marketing. Hierbij is zij verantwoordelijk voor de marketing, PR en customer service van Marktplaats en 2dehands.

Lees verder

Recensies

0 recensies

Anderen bekeken ook

3,90
Rens Lieman
Uber voor alles
5,00
Stijn Bronzwaer
De Machine
8,70
4,45
Stefan Vermeulen
Hema
30% korting
5,00
Wout Withagen, Joost Gielen
Bouw een succesvolle online marktplaats
sorry, niet op voorraad