• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Lesgeven over duurzame ontwikkeling

Didactische handreiking
Maak tweedehands je eerste keus
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
Sorry, niet op voorraad
ISBN
9789044136449
Bindwijze
Paperback
Taal
Overig
Uitgeverij
Maklu, Uitgever
Jaar van uitgifte
2018
Aantal pagina’s
201

Waar gaat het over?

Duurzame ontwikkeling is op de meeste scholen in België en Nederland geen regulier schoolvak. Er is ook geen lerarenopleiding 'duurzame ontwikkeling'. Het thema duurzame ontwikkeling komt echter veelvuldig voor in het onderwijs, zowel bij mens- en maatschappijvakken als bij natuur- en technologievakken (of -opleidingen). Met afzonderlijke schoolvakken, modules en projecten is de inhoud van duurzame ontwikkeling in het onderwijs echter wat gefragmenteerd. Dat was voor de auteurs van dit boek reden om een boek op te stellen, waarin onderwijs over duurzame ontwikkeling als een samenhangend geheel wordt beschreven. In dit boek staan drie denkvaardigheden centraal, die passend zijn bij onderwijs over duurzame ontwikkeling: systeemdenken, multiperspectiefdenken en toekomstgericht denken. Het zijn drie vaardigheden die zowel voor leerlingen, studenten als leraren relevant zijn. De auteurs van het boek hebben de denkvaardigheden handen en voeten gegeven. Iedere denkvaardigheid wordt in een afzonderlijk hoofdstuk nader toegelicht. Per hoofdstuk wordt eerst op de denkvaardigheid vanuit een theoretisch perspectief ingegaan. Vervolgens wordt de betreffende denkvaardigheid toegepast op een interessante casus: de bloementeelt in Kenia. Deze casus is een exemplarisch voorbeeld van een complex vraagstuk, waarbij het handelen van mensen in Europa, van invloed is op het leven van mensen elders in de wereld. Om die verwevenheid, de verschillende meningen daarover en mogelijke oplossingen en toekomstbeelden te kunnen snappen, zijn de drie denkvaardigheden essentieel. Er is in dit boek uiteraard ook veel aandacht voor de onderwijspraktijk. Bij iedere denkvaardigheid worden vijf voorbeelden van werkvormen beschreven, die je kunt toepassen in je lespraktijk. Het laatste hoofdstuk gaat uiteindelijk over de vraag hoe je onderwijs over duurzame ontwikkeling kunt ontwerpen. Deze publicatie is in de eerste plaats bedoeld voor studenten van educatieve opleidingen in het hoger onderwijs, maar ook voor leraren en ontwikkelaars van leermiddelen.
Lees verder

Recensies

0 recensies
nog 1 op voorraad
14,50
10% korting
nog 1 op voorraad
11,25
nog 1 op voorraad
5,45
nog 1 op voorraad
14,50
10% korting
nog 1 op voorraad
11,25
nog 1 op voorraad
5,45

Anderen bekeken ook

Babette Porcelijn
Het happy 2050 scenario
20,60
Michel van Ast
Kleppen dicht!
9,75
19,50
Myriam Lieskamp
Leren voor morgen
31,25
Matthijs de Jong
Inleiding Duurzaamheid
23,10
Rob van Otterdijk, Peter Pennartz
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
sorry, niet op voorraad
Mirjam van Teeseling
Differentiëren is te leren!
sorry, niet op voorraad
sorry, niet op voorraad
Margreet Boersma-de Jong
Basisboek duurzame economie
sorry, niet op voorraad