• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Het Schoolinformatiesysteem Als Managementinstrument

Auteur F. Looy
Maak tweedehands je eerste keus
  • Tot en met 29 september 4=3 op alles
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
4=3 actie

12,50

Hoe tweedehands wil je het hebben?
Het Schoolinformatiesysteem Als Managementinstrument
Het Schoolinformatiesysteem Als Managementinstrument
Beetje gebruikt
12,50
ISBN
9789023243281
Bindwijze
Hardcover , Paperback
Taal
Nederlands
Auteur
Uitgeverij
Gorcum b.v., Koninklijke Van
Jaar van uitgifte
2007
Aantal pagina’s
295

Waar gaat het over?

"Scholen zijn ouder dan de weg naar Kralingen, maar er is weinig van te merken. Met veel inzet en creativiteit wordt gewerkt aan de restyling, inhoudelijke verbetering of structurele verandering van het onderwijs. Hier en daar lijkt er sprake van een ‘extreme make-over’. Niets bijzonders natuurlijk, ook bedrijven en instellingen gaan regelmatig op de schop. Ze moeten wel. Voor scholen geldt hetzelfde.

Ook in het basisonderwijs zijn allerlei trends waarneembaar: minder OCW-regelgeving, meer bovenschoolse managers, minder mannen voor de klas, meer kindgericht, minder programmagericht, meer verscheidenheid in de klas, minder zelfgedisciplineerde leerlingen, meer consumentengedrag bij ouders, minder gezag bij de school, meer aandacht voor hoogbegaafden en achterblijvers, minder taal- en rekenvaste leerkrachten, meer informatietechnologie.

In een dynamischer en complexer wordende organisatie als de basisschool worden informatie en informatiebeheersing steeds belangrijker. Vrijwel alle scholen hebben nu al de beschikking over een digitaal schoolinformatiesysteem. Het is bedoeld voor het opslaan, bewerken en (her)gebruik van gegevens over leerlingen, medewerkers, leerprestaties en schoolkwaliteit. Je zou het informatiesysteem het collectieve geheugen van de schoolorganisatie kunnen noemen. In de praktijk blijkt het schoolinformatiesysteem in veel gevallen een ‘zwart gat’ waarin gigantisch veel informatie verdwijnt zonder dat er al te veel mee wordt gedaan. Het is dus geen echt werkgeheugen. Met name het gebruik van het schoolinformatiesysteem voor managementdoeleinden staat nog in de kinderschoenen.

Dit boek is bedoeld als bijdrage aan het ‘upgraden’ van een voornamelijk administratief systeem naar een managementinformatiesysteem. Een databestand dus dat een cruciale rol speelt bij het aanpassen en ontwikkelen van schoolbeleid en bij het in kaart brengen van de effecten ervan. Verder is er aandacht voor het kiezen en in gebruik nemen van schoolinformatiesystemen. De auteur legt veel nadruk op de mogelijke rol van deze systemen bij schoolontwikkeling. Een geïntegreerde, organisatiebrede benadering biedt daarbij de beste kansen. In het boek is te lezen wat de mogelijkheden zijn en wat er voor komt kijken.

Floor Looy was onderwijzer, ontwerper van onderwijsprogramma’s voor basisschool en pabo, opleidingscoördinator, innovatieadviseur, kwaliteitsmanager en werkt nu als organisatieadviseur in de sectoren onderwijs en welzijn. "
Lees verder

Recensies

0 recensies
S. Ostrander
Superbrein
4=3 actie
6,30
4=3 actie
nog 1 op voorraad
5,45
4=3 actie
nog 1 op voorraad
6,95
S. Ostrander
Superbrein
4=3 actie
6,30
4=3 actie
nog 1 op voorraad
5,45
4=3 actie
nog 1 op voorraad
6,95