• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Gastvrij leiderschap - Boek -Laura de la Mar

Blauwdruk voor excellente gastvrijheid binnen je bedrijf
Maak tweedehands je eerste keus
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
Sorry, niet op voorraad
ISBN
9789083345000
Bindwijze
Overigen
Taal
Overig
Jaar van uitgifte
2023
Aantal pagina’s
256

Waar gaat het over?

In het boek Gastvrij leiderschap onthullen Laura én 24 van de meest gastvrije leiders van Nederland hun visie op gastvrij leiderschap en leer je hoe je een gastvrije bedrijfscultuur creëert waarin medewerkers graag werken en gasten graag terugkomen. Waarom is gastvrij leiderschap zo belangrijk? Een gastvrije organisatie begint intern, bij de leiders die het goede voorbeeld geven. In de praktijk ligt het gebrek aan gastvrijheid zelden aan medewerkers. Leiders, formeel en informeel, spelen een cruciale rol in het creëren van een gastvrije cultuur. Laura de la Mar: ‘Veel leiderschapsstijlen zijn gericht op klanttevredenheid, rendement van de organisatie, duurzaamheid of vooral juist vooral op het welzijn van de medewerker. Gastvrij leiderschap verbindt deze vier belangen tot de ‘sweetspot’, waarbij alles makkelijk en vanzelf gaat. Wanneer je de basis op orde hebt, als leider het gastvrije voorbeeld geeft en de juiste focus hebt, word je vanzelf succesvoller. Opvallend in mijn onderzoek is dat bedrijven met een gastvrije bedrijfscultuur veel minder last hebben van de krapte op de arbeidsmarkt.’ Begin altijd intern In de praktijk ligt het gebrek aan gastvrijheid zelden aan medewerkers. Leiders, formeel en informeel, spelen een cruciale rol in het creëren van een gastvrije cultuur. Maar over het algemeen zijn we er nog niet zo heel goed in: medewerkers geven hun leider gemiddeld een 6,7 voor gastvrijheid. Gastvrijheid begint intern, wanneer medewerkers zich welkom en gewaardeerd voelen en gestimuleerd worden om gastvrij te zijn. In Gastvrij leiderschap lees je hoe je die cultuur creëert waarin medewerkers graag werken en gasten graag terugkomen. Een opvallend inzicht is dat gastvrije mensen zorgen vaak goed voor hun omgeving, maar vaak minder oog voor zichzelf hebben. Ze zijn daarom meer burn-out gevoelig. Laura de la Mar pleit daarom voor meer aandacht voor innerlijke gastvrijheid: hoe gastvrij ben je voor jezelf? Werk je met passie, plezier en positieve energie? Ben je in staat om je grenzen gastvrij te bewaken en zelfzorg toe te passen? Daarom onderscheidt Laura in haar boek drie soorten gastvrijheid: innerlijke, interne en externe gastvrijheid. Talloze leiders delen in het boek hun visie op gastvrijheid. ‘Gastvrijheid is een uitgebreid proces waar we continu aandacht voor hebben’, vertelt Thérèse Boer van toprestaurant de Librije over haar visie. Bas van der Veldt, directeur van softwarebedrijf AFAS: ‘Een baas die zijn medewerkers afblaft, kan verwachten dat ze dat overnemen naar klanten toe. Als ik als leidinggevende voortdurend het goede voorbeeld geef, nemen medewerkers dat automatisch over.’ Frans Goenee, inspiratiemanager bij de Efteling: ‘Wij streven ernaar om niet via de achterkant maar via de voorkant je gebouw binnen te gaan. Dan zie je wat de gast ziet, of dat een lampje kapot is, en kun je een vraag van een medewerker beantwoorden.’ Een groot deel van deze interviews zijn online te bekijken als video, als bonus bij het boek. Laura de la Mar is dé gastvrijheidsexpert van Nederland, bestsellerauteur van Het geheim van gastvrijheid (2019) en coauteur van Mood Maker (2013). Van haar vorige boek gingen er meer dan 5000 over de toonbank. Laura is spreker, trainer en directeur van Gastvrijheid in Bedrijf en oprichter van de Gastvrijheid in Bedrijf Community.
Lees verder

Recensies

0 recensies