• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

De lastige burger

dienstverlening in een tijd van ontbrekend burgerschap
Maak tweedehands je eerste keus
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
Sorry, niet op voorraad
ISBN
9789089650177
Bindwijze
Paperback
Taal
Nederlands
Uitgeverij
van Duuren Management
Jaar van uitgifte
2008
Aantal pagina’s
176

Waar gaat het over?

De mondige burger is geëvolueerd tot serieklager. Op de universiteit eist hij waar voor zijn collegegeld, de politie leest hij de les over prioriteiten en in het ziekenhuis verwacht hij service op hotelniveau. Burgers die uitgenodigd worden voor een inspraakavond gedragen zich tegenwoordig alsof ze in de Media Markt een flatscreen komen uitzoeken. Debatteren doen ze met hun voeten. ‘Nee’ wordt niet getolereerd, al helemaal niet uit de mond van een ambtenaar die van ons belastinggeld betaald wordt. ‘U moet mijn algemeen belang behartigen’, verder reikt het democratisch besef van de moderne burger niet. Het is geen toeval dat de regering juist nu hamert op normen en waarden. Het is een reactie op de zogenaamde verhuftering van de samenleving. Echter, de kern van het probleem is dat de overheid haar ziel heeft verkocht aan de markt. De uitkeringsgerechtigde noemt zij tegenwoordig een klant van de sociale dienst, de hulpbehoevende een klant van de zorgverlener en de snelheidsovertreder een klant van het Justitieel Incassobureau. Zo creëert de overheid lastige burgers. In De lastige burger verkent Steven de Jong, redacteur van NRC Handelsblad, de rafelige randen van dit klantdenken. Hij draaide met zijn website www.lastvandeburger.nl de rollen eens om. Op dit meldpunt trokken 64 ambtenaren van leer tegen de burger: die zou onverantwoordelijk, egoïstisch en onbeschoft zijn. Honderden burgers reageerden furieus. "Hoe durf je te klagen over je klanten?!" Zijn conclusie: de overheid kan haar dienstverlening niet verbeteren zonder daar het gedrag van burgers bij te betrekken. “Klantgerichtheid is niet hetzelfde als alles doen wat klanten, of burgers, willen. De grens wordt bepaald door de doelstellingen van de organisatie waar zij klant van zijn.” - Jos Burgers, auteur van de bestseller Klanten zijn eigenlijk nét mensen Meer info: www.lastvandeburger.nl
Lees verder

Recensies

0 recensies

Anderen bekeken ook

Bob Ultee
De zeepbel
12,20
Iwan van Duren
Weekendmiljonairs
25% korting
6,45
4,25
Jim Stolze
Uitverkocht!
30% korting
5,45
Sander Ruijsbroek
Tampasta en nazi goreng
30% korting
10,95
Arvid Buit
Wahlberg
30% korting
8,40
sorry, niet op voorraad
sorry, niet op voorraad
Rupert Parker Brady
Appie Tomorrow
sorry, niet op voorraad
Mirjam Veenman, Loes Talens
Culinair Erfgoed Diner
sorry, niet op voorraad