• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Attributie-Leer

handleiding ten dienste van het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs
Maak tweedehands je eerste keus
  • Tot en met 29 september 4=3 op alles
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
4=3 actie
Sorry, niet op voorraad
ISBN
9789055730384
Bindwijze
Hardcover
Taal
Overig
Uitgeverij
Damon
Jaar van uitgifte
1999
Aantal pagina’s
70

Waar gaat het over?

Introductie Wij brengen een tweetal handboeken voor logisch of redekundig onderwijs, die achtereenvolgens de elementen behandelen: van attributieleer of "gezegdekunde" en van argumentatie- leer of "bewijskunde". Onder attribuut wordt verstaan het gezegde dat aan het onderwerp wordt toegekend, en onder argument het bewijs voor de juistheid van de uitspraak dat een gezegde toekomt aan een onderwerp. Dit onderwijs gaat vooraf aan alle vakken die in het rooster staan vermeld; alle alpha, beta en gamma vakken; en vormt samen met kennis van de taal, en van de wijzen van beïnvloeding door de taal, het gaan wij grammatica en retorica noemen, de zogenaamde propaedeuse of voorbereidende wetenschappelijke scholing. Meermalen wordt geconstateerd dat het ook de talentvolle jongeren ontbreekt aan vaardigheden om duidelijke denkbeelden te hebben en om deze duidelijk onder woorden te brengen; dat zij met name als wis en zeker beschouwen uitgangspunten welke slechts opinies zijn die verschillend kunnen worden beoordeeld, en dus meerdere conclusies toelaten; en omgekeerd. Wij constateren echter dat deze stof hen niet geleerd wordt, en dat in het rooster van het onderwijs deze voor- vakken niet zijn opgenomen. Er zijn ook geen schoolmiddelen beschikbaar om in de leemte te voorzien. Vandaar het initiatief: a. om beide handboeken te schrijven, als bronnen van kennis, en b. om een serie klasseboeken te ontwerpen, waarin de elementen in kleine porties, en smakelijk toebereid, ter consumptie worden aangeboden, waarvan er reeds een paar zijn verschenen. Uit het vorenstaande volgt dat in het onderwijssysteem dat hierbij verondersteld wordt, geen aparte leraren logica nodig zijn, omdat zij allen in deze materie zijn ingewijd, toen zijzelf op de middelbare school studeerden, eventueel voorafgegaan door enige didactische scholing. Tijdens de overgangsjaren zullen provisorische opleidingscursussen moeten worden georganiseerd.
Lees verder

Recensies

0 recensies

Meer in Filosofie

4=3 actie
nog 1 op voorraad
11,70
4=3 actie
nog 1 op voorraad
11,70