• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Handboek cultureel ondernemen

Maak tweedehands je eerste keus
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
nog 1 op voorraad

13,00

Hoe tweedehands wil je het hebben?
Handboek cultureel ondernemen
Handboek cultureel ondernemen
Als nieuw
13,00
ISBN
9789023245087
Bindwijze
Paperback
Taal
Overig
Uitgeverij
Gorcum B.V., Koninklijke van
Jaar van uitgifte
2009
Aantal pagina’s
162

Waar gaat het over?

''Cultureel ondernemen is inmiddels een veelgebruikte term, waarover veel wordt geschreven in beleidsnota¿s, kranten- en tijdschriftenartikelen en vakbladen. De ¿faam¿ van cultureel ondernemen is niet in de laatste plaats te danken aan de introductie van het profijtbeginsel in het cultuurbeleid van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Ondanks deze recente populariteit, is relatief weinig Nederlandse managementliteratuur over cultureel ondernemen beschikbaar. Dit handboek probeert in de behoefte te voorzien. Culturele ondernemers zoeken naar mogelijkheden om hun culturele doelen zo goed en duurzaam mogelijk te kunnen realiseren. Het kiezen van een uitgebalanceerde financieringsstrategie, die in het teken staat van inkomstendiversificatie en het optimaliseren van eigen inkomsten, past hierbij. Er zijn echter meer facetten die onlosmakelijk aan dit onderwerp zijn verbonden. In dit handboek worden de volgende vragen beantwoord: Wat wordt precies bedoeld met cultureel ondernemen? Hoe doe je het en vooral, wat levert het concreet op? Zijn culturele instellingen altijd maar afhankelijk van giften en subsidies? Kun je het maatschappelijk en cultureel rendement van instellingen meten en daar op inspelen? Met het 'Handboek Cultureel Ondernemen' bieden de auteurs iedereen die belang heeft bij het cultureel ondernemen (investeerders en ondernemers) een handleiding bij het vertalen van ¿verheven missies¿ naar praktisch ondernemen. Aan de hand van voorbeelden wordt de theorie en praktijk van het cultureel ondernemen in Nederland zichtbaar gemaakt. Uit het voorwoord door Ryclef Rienstra, directeur VandenEnde Foundation en lid van de Commissie Cultuurprofijt: '...De economische betekenis van kunst en cultuur wordt steeds relevanter. Dit stelt nieuwe eisen aan de kunstenaars en hun intermediairs. Het vraagt een meer ondernemende instelling: niet alleen kunst maken en aanbieden, maar ook een publiek vinden dat bereid is om hiervoor een reële prijs te betalen. Nieuwe partijen moeten verleid worden om te investeren of anderszins financieel bondgenoot gemaakt worden... ...Dit handboek biedt een bundeling van kennis en inzichten die de cultureel ondernemer behulpzaam kan zijn bij het formuleren van een missie, bij het opzetten en uitwerken van een strategie om deze te verwezenlijken, bij het realiseren van een gezonde bedrijfsvoering en bij het bewaken van de juiste balans tussen artistieke kwaliteit en zakelijke doelstellingen...' Interview met Boris Franssen en Marc Altink Boris Franssen en Marc Altink waren te gast bij Wilfred Genee van Business News Radio (BNR) om het 'Handboek Cultureel Ondernemen' toe te lichten. Klik hier om het interview te beluisteren. ''
Lees verder

Recensies

0 recensies

Uitstekend

Zeer goed

Goed

Acceptabel

Onbevredigend

Anderen bekeken ook

Marc Altink, Peter Bosma
Management voor de culturele sector
15,25
V.F.R.M. van den Eijnde
Auteursrecht voor ontwerpers
6,40
Petra Rutgers, Nancy Schonhage
Relax
10,55
Ton Lamers, Rebecca Nagel
Arteconomie
5,35
Frits Sprokel
Hertoglimburgpad
22,04
Erwin Wijman, Jose Evers
Vlinder in de boksring
6,45
Annick Schramme, Bruno Verbergt
Cultuurmanagement
sorry, niet op voorraad