Ga naar de hoofdinhoud general.skipToSearch general.skipToNavigation
  • Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Tussen Leren En Socialiseren

Afzijdigheid Van De Les En Pedagogisch-Didactische Aanpak In Twee Multi-Etnische Brugklassen
Auteur T. Pels
Maak tweedehands je eerste keus
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
Sorry, niet op voorraad
ISBN
9789023237853
Bindwijze
Paperback
Taal
Nederlands
Auteur
Uitgeverij
Gorcum B.V., Koninklijke van
Jaar van uitgifte
2002
Aantal pagina’s
102

Waar gaat het over?

Tussen Leren En Socialiseren 1e druk is een boek van t. Pels uitgegeven bij Gorcum B.V., Koninklijke van. ISBN 9789023237853 ''Leerlingen die niet meedoen en de les verstoren: vooral in de lagere vormen van voortgezet onderwijs, waaronder tegenwoordig veel multi-etnische scholen, vragen zij veel energie van hun leerkrachten en medeleerlingen. Scholen worstelen met de vraag met welke pedagogische middelen de ordeproblematiek kan worden ingedamd, vooral nu leerkrachten, door de toegenomen autonomie en mondigheid van jongeren, veel van hun vanzelfsprekende autoriteit hebben verloren. Al langer is bekend dat leerlingen niet alleen op school komen om te leren, maar zeker ook voor hun sociale leven. Het spanningsveld dat hierdoor ontstaat, vormt het hoofdthema van Tussen leren en socialiseren en wordt bezien tegen de achtergrond van de door leerkrachten gehanteerde pedagogisch-didactische aanpak. De auteur baseert zich op een kwalitatief onderzoek naar de interacties tussen leerlingen en leerkrachten in twee brugklassen met een veelkleurige leerlingpopulatie. Centraal stonden de wiskundelessen, waarin gewerkt werd volgens methoden die leerlingen een actieve rol toekennen in het vinden van oplossingen. Dergelijke constructivistische methoden, die ruimte laten aan de eigen inbreng en onderlinge communicatie van leerlingen, liggen sterk onder vuur als het om scholen met veel allochtone leerlingen gaat. Deze leerlingen zouden, mede gezien de opvattingen en praktijken van leren in het gezin, meer gebaat zijn bij sturing en een strakke leerstofoverdracht. Uit het onderzoek blijkt dat het laatste woord hierover nog niet is gezegd. Allochtone leerlingen vertonen weliswaar veel regelovertredend gedrag, maar nemen ook gretig deel aan de lesgerichte interacties. Trees Pels pleit dan ook voor nader ontwikkelingsonderzoek naar open lesmethoden op multi-etnische scholen. Zij doet dat niet alleen om een pedagogische tweedeling tussen scholen met veel en weinig allochtone leerlingen te voorkomen, maar ook om manieren te vinden om leren n socialiseren meer in balans te brengen. In het onderwijs-onderzoek ligt een sterke nadruk op kwantificerende methoden. Over wat zich feitelijk afspeelt in de klas is veel minder bekend, zeker als het gaat om multi-etnische scholen. Dit boek vormt dan ook aanbevolen lectuur voor onderzoekers en beleidsmakers op het gebied van de multi-etnische samenleving en in het bijzonder voor onderwijsgevenden, onderwijs-kundigen en ontwikkelaars van onderwijsmethodieken. Dr. Trees Pels is werkzaam bij het Verwey-Jonker Instituut en geniet bekendheid vanwege haar werk over de opvoeding en ontwikkeling van kinderen uit etnische groepen in Nederland.''
Lees verder

Recensies

Gemiddelde waardering van 0 van 5 sterren

0 recensies
Tweedehands Beetje gebruikt
23,65
Tweedehands Als nieuw
25,00
Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs Van den Berg
Onderwijs na COVID-19
Tweedehands Beetje gebruikt
14,00
Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs Van den Berg
Onderwijs na COVID-19
Tweedehands Als nieuw
18,90
nog 1 op voorraad
27,04
Tweedehands Beetje gebruikt
23,65
Tweedehands Als nieuw
25,00
Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs Van den Berg
Onderwijs na COVID-19
Tweedehands Beetje gebruikt
14,00
Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs Van den Berg
Onderwijs na COVID-19
Tweedehands Als nieuw
18,90
nog 1 op voorraad
27,04