• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Toen digitale media nog nieuw waren

Pre-internet in de polder (1967-1997)
Maak tweedehands je eerste keus
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden

22,95

Hoe tweedehands wil je het hebben?
Toen digitale media nog nieuw waren
Toen digitale media nog nieuw waren
Beetje gebruikt
22,95
ISBN
9789078730057
Bindwijze
Paperback
Taal
Nederlands
Uitgeverij
Media Update Vakpublicaties
Jaar van uitgifte
2010
Aantal pagina’s
320

Waar gaat het over?

Op 1 januari 1997 kwam er een einde aan het nieuwe-mediatijdperk, ook wel het pre-internet tijdperk genoemd. Dit tijdperk wordt door jongeren, de ‘digital natives’, vaak gezien als woest en leeg. Maar niets is minder waar. Vanaf 1967 is er in Nederland een industriesector rond nieuwe media opgebouwd. Dat begon met een verwarrende zoektocht naar technologieën, concepten en markten. Hoe nieuwe media te verkopen en aan wie? Vanaf 1980 begon de commercialisering van online-diensten zoals ASCII-databanken, teletekst, videotex, elektronische berichten en Bulletin Board Systems. In 1985 werd de jonge industriesector geconfronteerd met weer een nieuwe technologie, de CD-media, die het broze groeipatroon van de online-diensten dreigde te verstoren. Uiteindelijk kwamen er door de CD-media naast het assortiment aan online-diensten ook off-line producten bij, zoals elektronische boeken en multimediale CD-ROM's en CD-i’s. De industriesector rond nieuwe media groeide en professionaliseerde. Terwijl de sector zich opmaakte om een grootschalige videotexdienst in de markt te zetten, sloop internet geruisloos Nederland binnen via de academische wereld. In 1992 waren er nog geen 300 bedrijven aangesloten op internet en acties op de consumentenmarkt leverde niet direct veel nieuwe klanten op. Maar toen op 15 januari 1994 De Digitale Stad haar deuren opende, begeleid door voorlichting door de omroep VPRO, was er geen houden meer aan.In minder dan drie jaar, tussen 1994 en 1997, wist internet in Nederland het aantal abonnees meer dan te verdubbelen, vergeleken met de online-abonnees van videotex. Op 1 januari 1997 werd de omslag naar internet definitief. De dienst Videotex Nederland verdween geruisloos. De internetdienst World Access en de elektronische berichtendienst Memocom werden samengevoegd met Planet Internet. Het was het begin van de grote opmars van internet in Nederland en het was tevens het einde van de nieuwe media in Nederland. Het tijdperk van de digitale media was begonnen.
Lees verder

Recensies

0 recensies
nog 1 op voorraad
46,90
nog 1 op voorraad
27,55
20% korting
C.C. Schotanus
Testframe
nog 1 op voorraad
11,30
J.L.G. Dietz
Architecture
nog 1 op voorraad
26,20
nog 1 op voorraad
14,15
Tweedehands Als nieuw
5,45
nog 1 op voorraad
46,90
nog 1 op voorraad
27,55
20% korting
C.C. Schotanus
Testframe
nog 1 op voorraad
11,30
J.L.G. Dietz
Architecture
nog 1 op voorraad
26,20
nog 1 op voorraad
14,15
Tweedehands Als nieuw
5,45