• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Stijlboek Nrc Handelsblad

Maak tweedehands je eerste keus
4=3 actie
nog 1 op voorraad

5,00

Hoe tweedehands wil je het hebben?
Stijlboek Nrc Handelsblad
Stijlboek Nrc Handelsblad
Beetje gebruikt
5,00
ISBN
9789066489967
Bindwijze
Paperback
Taal
Nederlands
Uitgeverij
Van Dale Lexicografie etc.
Jaar van uitgifte
2000
Aantal pagina’s
317

Waar gaat het over?

- ruim 5400 alfabetisch gerangschikte ingangen- 317 bladzijden- de taal van nu- geeft antwoord op tal van taalvragen uit de dagelijkse journalistieke praktijk- geeft inzicht in de journalistieke normen van de redactie- handige naslagwerken voor iedereen die veel schrijftBundeling van krachtenVan Dale en NRC Handelsblad hebben hun kwaliteiten gebundeld in het Stijlboek NRC Handelsblad. Iedereen die (beroepshalve) schrijft en daarbij regelmatig wordt opgehouden door van die typische 'hoe-zat-dat-nu-ook-alweer?'-vragen, kan nu snel doorwerken, want in het overzichtelijke Stijlboek NRC Handelsblad worden de meeste taalkwesties en heel veel weetjes behandeld.Lastige kwestiesDagelijks worden journalisten en (professionele) tekstschrijvers geconfronteerd met vragen waarop ze niet een-twee-drie een antwoord weten. Bijvoorbeeld: welke landen behoren ook alweer tot de G8? Wanneer schrijf je vut met hoofdletters en wanneer niet? Waar staat GBVB voor en wat is het eigenlijk? En is het nu 5-vwo, vwo-5 of vwo-vijf? Maar ook het vinden van een antwoord op vragen als `Welke internetsites zijn voor tekstschrijvers van belang?´ en `Welke regels gelden voor het maken van een nieuwsbericht?´ kunnen bijzonder tijdrovend zijn.Eenvoudig een antwoord vindenBespaar tijd door bij dergelijke `hoe-zat-het-ook-alweer?´-vragen het Stijlboek NRC Handelsblad te raadplegen. Allerlei taalkwesties en weetjes zijn alfabetisch gerangschikt in maar liefst 5400 ingangen. Steeds wordt daarin kort en bondig een antwoord gegeven. U krijgt daarbij ook nog eens goed inzicht in de regels die gelden op de redactie van een krant. //Recensie(s) :De journalisten en redacteuren van NRC Handelsblad werkten tot nu toe met intern verspreide stijlboeken. Na de Volkskrant en Trouw komt deze krant nu ook met een handelseditie van het boekwerk waarin duidelijk gemaakt wordt welke ambachtelijke en talige codes op de redactie gehanteerd worden. Dit Stijlboek bevat ruim 5400 ingangen. Journalisten zijn in de eerste plaats geïnteresseerd in concrete oplossingen en niet in abstracte regels. Daarom is ook via de ingang 'naoorlogs' de regel opgenomen dat niet 'botsende' klinkers geen koppelteken vereisen. Evenzogoed (aaneengeschreven) staat onder het kopje 'wetsvoorstel' wel precies uitgelegd welke procedure gevolgd wordt voordat een wet in het Staatsblad ('niet Staatscourant') gepubliceerd wordt. Ewoud Sanders en Koos Metselaar publiceren bij wijze van inleiding ook de 'beginselen' zoals die na de fusie van 1970 tussen NRC en Het Handelsblad werden vastgelegd: 'Wij schrijven niet om gebeurtenissen te beïnvloeden'. Voor een breder publiek zijn deze journalistieke stijlgidsen aantrekkelijk omdat ze zo praktijkgericht zijn en daarom een handige aanvulling op meer traditionele schrijfwijzers.
Lees verder

Recensies

0 recensies
4=3 actie
15,95
4=3 actie
19,35
4=3 actie
18,30
4=3 actie
14,04
Marnix Beyen
Schrijf het zelf
4=3 actie
69,65
4=3 actie
17,00
4=3 actie
15,95
4=3 actie
19,35
4=3 actie
18,30
4=3 actie
14,04
Marnix Beyen
Schrijf het zelf
4=3 actie
69,65
4=3 actie
17,00

Anderen bekeken ook