• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Spoor & Trein 13

Auteur Onbekend
Maak tweedehands je eerste keus
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
Sorry, niet op voorraad
ISBN
9789060132227
Bindwijze
Hardcover
Taal
Nederlands
Auteur
Uitgeverij
Alk B.V., Uitgeverij de
Jaar van uitgifte
2002
Aantal pagina’s
160

Waar gaat het over?

Spoorbruggen in Nederland Nederland waterland impliceert eveneens Nederland bruggenland. Door de vele kleine en grote waterwegen die Nederland rijk is, is er eveneens een groot aantal bruggen nodig om de infrastructuur van (spoor)wegen hierop te kunnen projecteren. Ons land kent dan ook een lange en rijke traditie op het gebied van de bruggenbouw, zowel voor het vervoer over de weg als dat per spoor. We onderscheiden daarbij vaste bruggen en beweegbare bruggen, waarbij Nederland vooral naam heeft gemaakt met de beweegbare bruggen. In deze editie van SPOOR & TREIN worden de schijnwerpers gericht op de vaste bruggen, terwijl in editie 14 de beweegbare bruggen de revue zullen passeren. Er wordt ingegaan op de huidige stand van zaken met betrekking tot de spoorbruggen en -viaducten in Nederland, waarbij het accent zal liggen op het in beeld brengen van de brug in plaats van de trein. Gesproken wordt van een brug bij een kunstwerk in een spoorweg over water, terwijl een viaduct de aanduiding is voor een kunstwerk in een spoorweg over een andere spoorweg of autoweg. Bij een ongelijkvloerse kruising van twee spoorwegen wordt in het jargon tevens de term fly-over gehanteerd. Er is niet naar gestreefd om alle bruggen in beeld te brengen, maar wel om een overzicht te geven van de verschillende soorten bruggen. Dit hoofdstuk is als volgt opgebouwd: eerst aandacht voor de onderdelen van de brug, daarna een stukje mechanica waaruit duidelijk wordt waarom een brug er uit ziet zoals die is. Na deze theorie volgt de vertaalslag naar de praktijk met een beschouwing van spoorbruggen in Nederland. Tot slot volgt een toelichting op enkele specifieke details van de diverse bruggen. Twintig jaar Eloc 1600 in Nederland Op 19 januari 1981 kwam elektrische locomotief 1601 uit de Franse Alsthom-fabriek aan in Nederland. Zonder dat we ons dat eigenlijk realiseren rijdt de serie 1600 dus al zoÕn twintig jaar in Nederland en heeft sinds het verdwijnen van de series 1100, 1200 en 1300 samen met de vrijwel identieke 1700 de alleenheerschappij op ons spoorwegnet. Reden genoeg om eens uitvoerig stil te staan bij dit locomotieftype. In dit hoofdstuk wordt in woord en beeld aandacht besteed aan de techniek, het onderhoud en aan enkele ongevallen, en natuurlijk de inzet in de dagelijkse praktijk van de afgelopen twintig jaar. Beelden van Nederland 2001 In deze editie worden wederom de ontwikkelingen op het Nederlands spoorwegnet van het afgelopen jaar behandeld. Kees Wielemaker maakte een selectie van opnamen die de gang van zaken bij de museumbedrijven in beeld brengt, terwijl Guus Ferr e een bijdrage leverde over het lightrail concept dat in 2001 een wezenlijk onderdeel ging vormen van het rijdend materieel in Nederland. De metro van New York Wie als bezoeker in New York gebruik wil maken van het openbaar vervoer zal als regel de ondergrondse en de bus nemen. Daarnaast wordt de stad bediend door verschillende spoorwegmaatschappijen, onder andere ten behoeve van het drukke forensenverkeer. In dit artikel maken we nader kennis met het metrobedrijf, terwijl in een aparte paragraaf ook aandacht wordt besteed aan de SIRT en de PATH. Hoewel niet behorend tot het eigenlijke metrobedrijf zijn zij hier wel sterk mee verbonden. Blauwe en gele tram 40 jaar verleden tijd Ruim veertig jaar geleden, op 9 november 1961, kwam er een einde aan zowel de Blauwe Tram van de Noord-Zuid-Hollandsche Vervoer-Maatschappij (NZHVM) als de Gele Tram van de Haagsche Tramweg-Maatschappij (HTM). Deze reden tussen Den Haag en Leiden via een eigen route, aangelegd in de jaren 1923-25. De (voor)geschiedenis van deze normaalsporige tramlijnen heeft meer raakvlakken dan men wellicht in eerste instantie zou denken.
Lees verder

Recensies

0 recensies

Meer in Treinen

B.A. Schenk
Trams / 2004
20% korting
nog 1 op voorraad
6,60
Tweedehands Beetje gebruikt
33,15
Rob Hemelrijk
De Amsterdamse Tram
nog 1 op voorraad
36,85
nog 1 op voorraad
31,85
Herman van 't Hoogerhuijs, Hoogerhuijs, Herman van 't
Trams vervelen nooit
nog 1 op voorraad
19,80
Henry van Amstel
Hogesnelheidslijnen
Tweedehands Echt gebruikt
13,70
B.A. Schenk
Trams / 2004
20% korting
nog 1 op voorraad
6,60
Tweedehands Beetje gebruikt
33,15
Rob Hemelrijk
De Amsterdamse Tram
nog 1 op voorraad
36,85
nog 1 op voorraad
31,85
Herman van 't Hoogerhuijs, Hoogerhuijs, Herman van 't
Trams vervelen nooit
nog 1 op voorraad
19,80
Henry van Amstel
Hogesnelheidslijnen
Tweedehands Echt gebruikt
13,70

Anderen bekeken ook

Peter van der Meer, Marcel van Ee
Spoor 24
sorry, niet op voorraad
sorry, niet op voorraad
sorry, niet op voorraad
André Papazian, N.v.t.
Treinen
sorry, niet op voorraad
Annine van der Meer
Spoor En Trein Editie 11
sorry, niet op voorraad
sorry, niet op voorraad
sorry, niet op voorraad
Carel van Gestel, Carel van Gestel
Spoor & Trein
sorry, niet op voorraad
sorry, niet op voorraad