• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Psychologie en pedagogiek van het jonge kind

Over ontwikkeling, stimulering en vorming
Maak tweedehands je eerste keus
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
Sorry, niet op voorraad
ISBN
9789023255840
Bindwijze
Paperback
Taal
Overig
Uitgeverij
Gorcum B.V., Koninklijke van
Jaar van uitgifte
2019
Aantal pagina’s
224

Waar gaat het over?

Psychologie en pedagogiek van het jonge kind biedt een perspectief op wat opvoeding en onderwijs voor kinderen van nul tot ongeveer tien jaar zou moeten inhouden. Wat houdt de groei 'van binnen naar buiten' in, hoe verhouden zich meedoen en stimuleren respectievelijk onderwijzen en leren? Kortom: hoe verloopt het verband tussen 'laten groeien' en 'leiden'? De baby-, dreumes-, peuter- en kleuterfasen en de eerste schooljaren worden zowel vanuit de praktijk als theoretisch behandeld. In de praktisch getinte hoofdstukken gaat het, geïllustreerd aan vele casussen, over fase typerende gedragskenmerken en hoe je je daar pedagogisch toe moet verhouden. In de theoretische hoofdstukken wordt aandacht besteed aan de rol van de cultuur en hoe de school kan bijdragen aan de vorming van (cultuur)kritische volwassenheid. Tevens wordt de systeemtheorie voor de kleine kind-periode beschreven en de betekenis van de eerste symptomen van zelfreflectie tijdens de kleuterjaren. Daarbij wordt duidelijk hoe de kanteling van kleuter naar schoolkind zich voltrekt, en waarin de opvoeding daarná verschilt van die van daarvóór. Ook komt aan de orde hoe zich al vroeg de drievoudige relatie ontwikkelt tussen kind, het andere en de ander. Een nog zelden besproken ontwikkeling, die vooruitwijst naar de latere leerling-leerstof-docentrelatie in het onderwijs. Als schoolkinderen rond hun negende jaar rekenen, schrijven en lezen op 'aanvankelijk' niveau beheersen, zijn ze klaar voor de eigenlijke algemene vorming. Het boek eindigt hier. Het heeft dan één van de boeiendste perioden van de persoonlijkheidsontwikkeling behandeld. Het boek is geschreven voor hbo-studenten (Pabo, SPW, SPH, pedagogiek) die binnen hun opleiding te maken krijgen met leer- en ontwikkelingspsychologie, pedagogiek en/of onderwijskunde. Ook ouders kunnen er hun voordeel mee doen: de praktische hoofdstukken zijn herkenbaar, de theoretische zijn helder en inzicht verrijkend.
Lees verder

Recensies

0 recensies

Uitstekend

Zeer goed

Goed

Acceptabel

Onbevredigend

Meer in Pedagogiek

Barbara de Leeuw, N.v.t.
Overprikkeling voorkomen
sorry, niet op voorraad
Bea Bossaerts, Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen (Brussel)
Kiezen of delen. Pistes voor gezinsbeleid
nog 1 op voorraad
5,85
Joop Berding, Wouter Pols
Schoolpedagogiek
nog 1 op voorraad
18,95
Frans SwartelÉ
Kinderkracht
Tweedehands Beetje gebruikt
36,85
Donald Kwint, Caroline Kwint-Schenk
Boek voor ouders
nog 1 op voorraad
9,25
Marianne Luitjes, Ilona de Zeeuw-Jans
Ontwikkeling in de groep
Tweedehands Beetje gebruikt
30,20
Barbara de Leeuw, N.v.t.
Overprikkeling voorkomen
sorry, niet op voorraad
Bea Bossaerts, Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen (Brussel)
Kiezen of delen. Pistes voor gezinsbeleid
nog 1 op voorraad
5,85
Joop Berding, Wouter Pols
Schoolpedagogiek
nog 1 op voorraad
18,95
Frans SwartelÉ
Kinderkracht
Tweedehands Beetje gebruikt
36,85
Donald Kwint, Caroline Kwint-Schenk
Boek voor ouders
nog 1 op voorraad
9,25
Marianne Luitjes, Ilona de Zeeuw-Jans
Ontwikkeling in de groep
Tweedehands Beetje gebruikt
30,20

Anderen bekeken ook

B. Lievegoed, Remco Bakker
Ontwikkelingsfasen van het kind
13,20
Levineke van der Meer, Frea Janssen-Vos
Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw
31,55
Sieneke Goorhuis-Brouwer
Alles op zijn tijd
sorry, niet op voorraad
Elaine Mazlish, Adele Faber
How2talk2kids
sorry, niet op voorraad