• 30 dagen retourgarantie
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Professionele identiteit in perspectief / Openbare les

Intensieve relaties voor ijzersterk beroepsonderwijs
Maak tweedehands je eerste keus
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • De bezorging kan wat langer duren door de feestweken.
Niet op voorraad... Seintje? Vul je e-mail adres in en wij sturen je een e-mail als het boek weer op voorraad is.
ISBN
9789051798906
Bindwijze
Paperback
Taal
Nederlands , Overig
Uitgeverij
Wedding 1844 B.V.
Jaar van uitgifte
2015
Aantal pagina's
68

Waar gaat het over?

Intensieve relaties voor ijzersterk beroepsonderwijsVakmanschap lijkt recent het toverwoord dat het economisch ontij in Nederland kan keren. 'Onze economie heeft goed opgeleide vakmensen nodig: van elektrotechnici tot opticiens, van kraamverzorgers tot game-ontwikkelaars', stelt de overheid in vele brieven en notities. Dit vraagt om kwalitatief goed beroepsonderwijs en een optimale afstemming met het bedrijfsleven.Ellen Klatter bespreekt in haar openbare les een drietal onderzoeksvragen rondom de versterking van beroepsonderwijs. Ten eerste gaat zij in op de beleidsontwikkelingen van de overheid. Deze gaan vooral uit naar organisatorische veranderingen, die niet per se leiden tot beter geëquipeerde beroepsbeoefenaren. Om dit te bewerkstelligen, zijn goed opgeleide docenten voor het beroepsonderwijs nodig. Er wordt landelijk stevig ingezet op de kwaliteitsverbetering van docenten, maar een echte probleemanalyse lijkt niet te zijn gemaakt voor het beroepsonderwijs. Dit vormt de tweede onderzoeksvraag. Voor een analyse hanteert Klatter het Bloemmodel, ontwikkeld door de Vereniging Hogescholen, waarin twee pijlers zijn te onderscheiden: de cognitieve ontwikkeling en de loopbaanoriëntatie. Deze pijlers draaien op de kern van de bloem: de professionele identiteit. Het derde aandachtspunt ligt in het onder zoek naar de (pedagogische) relatie die de docent aangaat met zijn studenten. Het gaat in de school immers niet om willekeurig gekozen leerprocessen. Het onderwijs en het leren heeft een richting. Derhalve dienen docenten de vraag naar het wat en waartoe van het leren te stellen. De leerpsychologie geeft daar geen antwoord op. Hier komt de pedagogiek in stelling.Lectoraat Versterking Beroepsonderwijs; Pedagogische identiteit in perspectief.Het lectoraat wil samen met docenten, studenten en managers uit de beroepskolom en de beroepspraktijk, de pedagogische kennis onderzoeken en inbrengen in het beroepsonderwijs ten gunste van de ontwikkeling van kwalitatief hoogstaand vakmanschap. Het lectoraat is ingebed in Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam.
Lees verder

Recensies

Gemiddelde waardering van 0 van 5 sterren

0 recensies
Tweedehands Beetje gebruikt
13,50
25% korting
17,90 13,42
Tweedehands Echt gebruikt
12,80
Tweedehands Beetje gebruikt
18,85
Tweedehands Beetje gebruikt
13,50
25% korting
17,90 13,42
Tweedehands Echt gebruikt
12,80
Tweedehands Beetje gebruikt
18,85