• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Professionalisering op school

meer dan een nascholingsplan
Maak tweedehands je eerste keus
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
Sorry, niet op voorraad
ISBN
9789057183836
Bindwijze
Paperback
Taal
Overig
Uitgeverij
Asp Onderwijs
Jaar van uitgifte
2014
Aantal pagina’s
116

Waar gaat het over?

Dat het belangrijk is om je leven lang te leren wordt algemeen aanvaard. Maar wat betekent het voor een school met zoveel verschillende personeelsleden? Hoe kun je een beleid voeren dat voor elk van hen zin heeft, maar uiteindelijk de leerling ten goede komt? Waar staan we, waar willen we naartoe, hoe doen we dat en hoe evalueren we? Dit boek biedt directeurs van onderwijsinstellingen antwoorden op die vragen. De term ‘professionaliseringsbeleid’ is bewust gekozen. Hij is immers veel ruimer dan ‘nascholingsbeleid’. Nascholing wordt hier opgevat als één mogelijke vorm van professionalisering. Dit boek belicht alle initiatieven die ervoor zorgen dat schoolteamleden groeien in hun professionele deskundigheid. Het boek is in drie opzichten nuttig. Het biedt de school handvatten om haar professionaliseringsbeleid in kaart te brengen, om het aan zelfevaluatie te onderwerpen en om een bestaand plan aan te passen of een nieuw professionaliseringsplan op te stellen. Directeurs vinden hier een methodiek om nascholing te kaderen binnen een bredere visie op professionaliseren. Ten slotte worden de verschillende professionaliseringsmogelijkheden binnen en buiten de school hier in kaart gebracht. De auteurs verruimen de focus op professionaliseren door de waarde van zowel traditionele als nieuwere vormen te bespreken. Bij traditionele vormen zoals workshops, voordrachten, nascholingen, pedagogische studiedagen op school e.d. staat de overdracht van kennis en vaardigheden centraal en zet men vaak een buitenstaander in. De nieuwe alternatieve vormen zijn vaak collegiaal en collectief en duren langer: studiegroepen, mentoraat, coaching, intervisie, netwerken, partnerschappen met universiteiten, wederzijds klas- en schoolbezoek, de leerkracht als onderzoeker en andere. Dit boek gaat uit van theoretische kaders, maar beschrijft ze niet. Het is vooral een concrete handleiding voor directeurs om een professionaliseringsbeleid vorm te geven binnen de school, het centrum voor deeltijds leren, het centrum voor volwassenenonderwijs, de academie of het centrum voor leerlingenbegeleiding.
Lees verder

Recensies

0 recensies
nog 1 op voorraad
14,50
Goorhuis Brouwer
Kinderen en taal
nog 1 op voorraad
10,50
Tweedehands Als nieuw
17,20
Stephen R. Covey
The leader in me
nog 1 op voorraad
11,40
nog 1 op voorraad
14,50
Goorhuis Brouwer
Kinderen en taal
nog 1 op voorraad
10,50
Tweedehands Als nieuw
17,20
Stephen R. Covey
The leader in me
nog 1 op voorraad
11,40