Ga naar de hoofdinhoud general.skipToSearch general.skipToNavigation
  • 30 dagen retourgarantie
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Praktische pedagogiek als theorethisch probleem

Maak tweedehands je eerste keus
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
40% korting
Niet op voorraad... Seintje? Vul je e-mail adres in en wij sturen je een e-mail als het boek weer op voorraad is.
ISBN
9789088501203
Bindwijze
Paperback
Taal
Nederlands , Overig
Uitgeverij
SWP, Uitgeverij B.V.
Jaar van uitgifte
2010
Aantal pagina's
188

Waar gaat het over?

Opvoeding en onderwijs nemen in het maatschappelijke debat een steeds centralere plaats in. Sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw is de Nederlandse universitaire pedagogiek door het sterke accent op internationalisering steeds meer met de rug naar de eigen samenleving komen te staan. De pedagogiek is van oudsher een praktische wetenschap, maar die oriëntatie is ze dus gaandeweg kwijtgeraakt. Voor zover de pedagogiek zich in de afgelopen twee decennia met praktische thema’s bezig hield ging het eigenlijk uitsluitend om empirisch onderzoek naar voorwaarden van door de politiek geformuleerde beleidsdoelen.

In Praktische pedagogiek als theoretisch probleem pakt Bas Levering de draad op waar ‘de meest multidisciplinaire discipline onder de sociale wetenschappen’ haar is verloren. Dat is hard nodig, want hoe meer de samenleving met morele kwesties in opvoeding en onderwijs in de knoop is geraakt, hoe minder de wetenschappelijke pedagogiek er een antwoord op wist te geven. Het is vooral het probleem van de normativiteit dat de vormgeving van een praktische wetenschap tot een ingewikkeld theoretisch probleem maakt. In deze bundel worden niet alleen actuele pedagogische vragen aan de orde gesteld, maar wordt ook een aanpak gepresenteerd waarmee een praktische pedagogiek een antwoord op die vragen kan formuleren.

Van de verzamelde opstellen, die in deze bundel zijn opgenomen, is het oudste vijfentwintig jaar geleden geschreven en het nieuwste speciaal voor dit boek geschreven. Pleit vlijt? (1985), Normverlies in wetenschap en samenleving (1987), Hoezeer moet je de slechtheid begrijpen om een goed mens te kunnen zijn? (1998), Conceptuele analyse als empirische methode (1999), De zorgelijke staat van het geweten (2003), Het eeuwige feit-norm probleem in de pedagogiek (2004), Een taak van de school of een taak voor de ouders? (2007), Opvoedingswetenschap als spiegel van de beschaving (2008), Het motivatieprobleem is nog lang niet opgelost (2009), Honden kunnen net zomin spelen als muggen kunnen dansen. Over biologische antropologie: tegen de evolutietheorie. (2009), De betekenis van de filosofie voor de pedagogiek (2010).
Lees verder

Recensies

Gemiddelde waardering van 0 van 5 sterren

0 recensies

Meer in Pedagogiek

40% korting
nog 1 op voorraad
9,50 5,70
70% korting
nog 1 op voorraad
10,00 3,00
Mirjam Gevers Deynoot-Schaub
Pedagogisch kader gastouderopvang
nog 1 op voorraad
19,95
nog 1 op voorraad
21,40
Wendy Lammers van Toorenburg
Hoogbegaafd, nou èn?
Tweedehands Als nieuw
39,95
Wendy Lammers van Toorenburg
Hoogbegaafd, nou èn?
Tweedehands Beetje gebruikt
39,95
40% korting
nog 1 op voorraad
9,50 5,70
70% korting
nog 1 op voorraad
10,00 3,00
Mirjam Gevers Deynoot-Schaub
Pedagogisch kader gastouderopvang
nog 1 op voorraad
19,95
nog 1 op voorraad
21,40
Wendy Lammers van Toorenburg
Hoogbegaafd, nou èn?
Tweedehands Als nieuw
39,95
Wendy Lammers van Toorenburg
Hoogbegaafd, nou èn?
Tweedehands Beetje gebruikt
39,95

Anderen bekeken ook

13,70
40% korting
9.999,00 3,27
Sieneke M. Goorhuis-Brouwer
Mythes in het onderwijs
10,00
70% korting
9.999,00 9,57
Maarten Vogelaar
Durf te denken
Geef me een seintje
Geef me een seintje
Wilna Meijer
Onderwijs
Geef me een seintje
Geef me een seintje