• 30 dagen retourgarantie
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Pedagogiek En Traditie, Opvoeding En Religie

Maak tweedehands je eerste keus
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
Alleen nog tweedehands verkrijgbaar

54,04

Hoe tweedehands wil je het hebben?
Pedagogiek En Traditie, Opvoeding En Religie
Pedagogiek En Traditie, Opvoeding En Religie
Als nieuw
54,04
10000272351
component.product.quantitySelect.legend
ISBN
9789020957617
Bindwijze
Paperback
Taal
Nederlands
Uitgeverij
Lannoo N.V., Uitgeverij
Jaar van uitgifte
2004
Aantal pagina's
205

Waar gaat het over?

In de hedendaagse opvatting is de opvoeding een wederkerig proces waarin het kind als actieve partner tot zijn recht komt, terwijl vroeger opvoeding bekeken werd als het overdragen van traditionele waarden en normen. Opvoeden is echter steeds ook een kwestie van overlevering. Pedagogen moeten zich daarom blijvend afvragen welke inhouden het overleveren waard zijn en op welke wijze dit moet gebeuren. Traditie is als zodanig een pedagogisch begrip. De reflectie op dit begrip kan daarbij ook niet omheen de traditie van het pedagogische denken, dat als een worsteling met theologische en religieuze kaders kan worden gelezen.

In het eerste deel van dit boek wordt een lezing gegeven van pedagogische klassieken: Rousseau (1712-1788), Humboldt (1767-1835), Schleiermacher (1768-1834), Herbart (1776-1841), en de twintigste-eeuwers Arendt (1906-1975) en Heydorn (1916-1974). De verhouding van de pedagogiek tot de christelijke traditie vormt het centrale thema van het tweede deel van dit boek. Met bijdragen over De Hovre en Waterink komen twee pedagogen aan bod voor die de bepaling van de verhouding tot de religieuze traditie essentieel is in de (algemeen) pedagogische theorievorming. Daarna volgen twee godsdienstpedagogische bijdragen die de (veranderende) plaats van de religieuze traditie in het katholieke respectievelijk protestantse godsdienstonderwijs tot op heden in kaart brengen. Het boek wordt afgesloten met beschouwingen over het (veranderende) concept traditie in de hedendaagse pedagogiek en theologie.

Dit boek bevat bijdragen van Wilna Meijer, Ursula Frost, Dieter Benner, Daniël Tröhler, Didier Pollefeyt, Jacques Haers, Jan Marten Praamsma, Hans van Crombrugge, Bruno Vanobbergen, Nancy Vansieleghem, Siebren Miedema en Henk Kuindersma.
Lees verder

Recensies

Gemiddelde waardering van 0 van 5 sterren

0 recensies

Meer in Pedagogiek

Tweedehands Echt gebruikt
9,75
M. Eijkelestam
Oppaspret
Tweedehands Als nieuw
10,90
Mirjam Gevers Deynoot-Schaub
Pedagogisch kader gastouderopvang
Tweedehands Beetje gebruikt
16,95
Mirjam Gevers Deynoot-Schaub
Pedagogisch kader gastouderopvang
Tweedehands Als nieuw
15,75
Tweedehands Beetje gebruikt
8,90
Tweedehands Als nieuw
5,45
Tweedehands Echt gebruikt
9,75
M. Eijkelestam
Oppaspret
Tweedehands Als nieuw
10,90
Mirjam Gevers Deynoot-Schaub
Pedagogisch kader gastouderopvang
Tweedehands Beetje gebruikt
16,95
Mirjam Gevers Deynoot-Schaub
Pedagogisch kader gastouderopvang
Tweedehands Als nieuw
15,75
Tweedehands Beetje gebruikt
8,90
Tweedehands Als nieuw
5,45