• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Opvoeding en integratie / Jeugdinformatie onderzoek

Een vergelijkende studie van recente onderzoeken naar gezinsopvoeding en de pedagogische afstemming tussen gezin en school
Maak tweedehands je eerste keus
  • Tot en met 29 september 4=3 op alles
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
4=3 actie
nog 1 op voorraad

14,50

Hoe tweedehands wil je het hebben?
Opvoeding en integratie / Jeugdinformatie onderzoek
Opvoeding en integratie / Jeugdinformatie onderzoek
Beetje gebruikt
14,50
ISBN
9789023236078
Bindwijze
Paperback
Taal
Nederlands
Uitgeverij
Gorcum b.v., Koninklijke Van
Jaar van uitgifte
2000
Aantal pagina’s
240

Waar gaat het over?

"Dit boek gaat over een onderwerp dat regelmatig stof doet opwaaien: opvoeding en integratie.

Centraal staan de resultaten van recente onderzoeken naar de opvoeding in autochtoon-Nederlandse, Turkse, Marokkaanse, Creools-Surinaamse en Chinese gezinnen en naar de pedagogische afstemming tussen gezin en school. De bevindingen uit deze onderzoeken worden vergeleken en geanalyseerd op hun betekenis voor sociale integratie.
Een van de belangrijkste conclusies is dat integratie niet stopt bij de voordeur. Zowel in hun opvoedingsdoelen als dagelijks handelen laten (allochtone) ouders veranderingen zien. Aan de autonomie van kinderen hechten zij meer waarde dan de generaties voor hen en conformiteit vullen zij op een minder autoritaire wijze in. Van louter aanpassing is echter geen sprake: er ontstaan eigen mengvormen. Even opmerkelijk is de constatering, dat er ook niet één richtinggevend Nederlands opvoedingsmodel is.
Een andere belangrijke bevinding is, dat de verhouding tussen de generaties in allochtone gezinnen minder dramatisch is dan algemeen verondersteld.
Opvoeders, allochtoon én autochtoon, evenals leerkrachten hebben een belangrijk opvoedingsprobleem gemeen: hoe kinderen meer autonomie te geven zonder dat dit doorslaat naar een gebrek aan sociale betrokkenheid. De communicatie en afstemming over deze en andere pedagogische kwesties verloopt echter niet naar tevredenheid. Hetzelfde geldt de communicatie tussen ouders en andere opvoedingsprofessionals, bijvoorbeeld in de opvoedingsondersteuning en hulpverlening. Van een hecht pedagogisch netwerk is bepaald geen sprake. Een van de belangrijkste aanbevelingen is dan ook dat daar vanuit het beleid meer mogelijkheden voor worden geschapen. "
Lees verder

Recensies

0 recensies

Meer in Pedagogiek

Frans Swartelé
Kinderkracht
4=3 actie
32,65
4=3 actie
nog 1 op voorraad
5,45
H. Hensen
Ik kan het!
4=3 actie
nog 1 op voorraad
6,00
4=3 actie
nog 1 op voorraad
4,75
4=3 actie
nog 1 op voorraad
12,24
Frans Swartelé
Kinderkracht
4=3 actie
32,65
4=3 actie
nog 1 op voorraad
5,45
H. Hensen
Ik kan het!
4=3 actie
nog 1 op voorraad
6,00
4=3 actie
nog 1 op voorraad
4,75
4=3 actie
nog 1 op voorraad
12,24