Ga naar de hoofdinhoud general.skipToSearch general.skipToNavigation
  • 30 dagen retourgarantie
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Nederlandse koopvaardijschepen in beeld Tankvaart

buitenlandse eigenaren Nederlandse vlag
Maak tweedehands je eerste keus
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
Niet op voorraad... Seintje? Vul je e-mail adres in en wij sturen je een e-mail als het boek weer op voorraad is.
ISBN
9789060133385
Bindwijze
Hardcover
Taal
Nederlands
Uitgeverij
Alk B.V., Uitgeverij de
Jaar van uitgifte
2013
Aantal pagina's
204

Waar gaat het over?

Het eerste deel van 'Tankvaart' (Nederlandse koopvaardijschepen in beeld, deel 4) beperkte zich tot de GHV-tankers van de Koninklijke/Shell groep en Nederlandse rederijen met uitsluitend tankers in de intercontinentale 'deep sea' tankvaart. Dit deel richt zich op buitenlandse reders met tankers onder Nederlandse vlag. In de loop der jaren heeft de Nederlandse en Nederlands Antilliaanse vlag veelvuldig gewapperd van schepen, eigendom van buitenlandse ondernemingen. Ook heden ten dage biedt een vestiging in Nederland of op Curacao nog voor menig, vooral Duitse, Scandinavische, Italiaanse en sinds een paar jaar ook Turkse reder blijkbaar zodanige (onder meer fiscale) voordelen, dat een belangrijk deel van onze koopvaardijvloot feitelijk in buitenlandse handen is. Tot de eerste ondernemingen die het belang inzagen van het hebben van buitenlandse vestigingen behoorden de grote Amerikaanse olieconcerns, Standard Oil (Esso), Caltex, Cities Service en Gulf Oil. Ook Scandinavische reders - als eerste Norness -, de Belgische Petrofina en zelfs de Iraanse staatsoliemaatschappij brachten tankers onder Nederlandse vlag, waarbij het management werd gevoerd door firma's als Vereenigd Cargadoorskantoor, Vinke en Van Ommeren. Momenteel varen onder andere de Duitse reders Sloman-Neptun, Essberger en Jaegers (Chemgas), de Zweedse reders Tarbit, Thun, Ahlmark en Broström en de Italiaanse De Poli met tankers onder de driekleur. Na het uitvlaggen van de vloot van Jo Tankers (Odfjell) is het accent vooral komen te liggen op chemicaliën-, producten-, bitumen- en gastankers in de categorie tot circa 8.000 ton draagvermogen, met name actief in de Europese wateren. De grote oliemaatschappijen exploiteren al vele jaren uitsluitend tankers onder goedkope vlaggen. Opgenomen zijn schepen van Esso, Stanvac, Caltex/Chevron, Mafina, Norness, Nedgulf, Alesio, Odfjell, Essberger, Tarbit, Broström, Thun en vele andere. In een latere uitgave zullen Nederlandse rederijen, voornamelijk actief in de 'short sea' tankvaart in beeld komen, zoals Anthony Veder, Gebr. Broere, De Haas/Nedlloyd Bulkchem, Clearwater, Rederij Theodora (Tebu/Furness) en Verenigde Tankkustvaart.
Lees verder

Recensies

Gemiddelde waardering van 0 van 5 sterren

0 recensies

Meer in Maritiem

40% korting
nog 1 op voorraad
10,00 6,00
nog 1 op voorraad
13,55
G.J. de Boer
2000
70% korting
nog 1 op voorraad
14,20 4,26
T. Horsten
De prijs
70% korting
nog 1 op voorraad
10,00 3,00
40% korting
nog 1 op voorraad
16,55 9,93
Edward P. de Groot
De Titanic
Tweedehands Beetje gebruikt
27,00
40% korting
nog 1 op voorraad
10,00 6,00
nog 1 op voorraad
13,55
G.J. de Boer
2000
70% korting
nog 1 op voorraad
14,20 4,26
T. Horsten
De prijs
70% korting
nog 1 op voorraad
10,00 3,00
40% korting
nog 1 op voorraad
16,55 9,93
Edward P. de Groot
De Titanic
Tweedehands Beetje gebruikt
27,00