Ga naar de hoofdinhoud general.skipToSearch general.skipToNavigation
  • 30 dagen retourgarantie
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Management van kennis

Een creatieve onderneming
Maak tweedehands je eerste keus
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
Niet op voorraad... Seintje? Vul je e-mail adres in en wij sturen je een e-mail als het boek weer op voorraad is.
ISBN
9789023238386
Bindwijze
Paperback
Taal
Nederlands
Uitgeverij
Gorcum b.v., Koninklijke Van
Jaar van uitgifte
2002
Aantal pagina's
248

Waar gaat het over?

"Kennis is dé concurrentiefactor geworden. Managers moeten vanuit een nieuwe visie en op een andere manier hun werk doen. De ‘kennisbril’ geeft een andere kijk op organisaties dan de financiële of de commerciële. Het lastige is: kennis zie je niet. Wat je ziet zijn de kennisdragers: mensen, documenten, machines en computers.
Voor Jacques Boersma is management van kennis de gecoördineerde besturing van deze vier kennisdragers. Daarmee geeft hij een nieuwe kijk op management.

Boersma onderscheidt drie hoofdactiviteiten, de 3-A’s:
- Assetmanagement draait om het inventariseren, analyseren, plannen en beheren van kennis, maar ook om het dromen over nieuwe kansen en het lachen om creatieve ideeën.
- Accessmanagement stelt zaken aan de orde als communicatie en kennisspreiding, met als ultiem doel het realiseren van een lerende organisatie.
- Accruementmanagement sluit aan bij die lerende organisatie en richt zich op het creëren van nieuwe kennis ten behoeve van nieuwe producten, diensten of productieprocessen.

In casuïstiek laat Boersma zien hoe deze managementvormen in praktijk zijn gebracht. Met behulp van de 3-A’s ontwikkelt hij hulpmiddelen voor management van kennis, hulpmiddelen die variëren in complexiteit. Eén aanrader: begin eenvoudig, bij succes kunnen complexere hulpmiddelen worden ingezet.

Kunnen we kennis ook financieel waarderen? Boersma geeft in zijn boek diverse aanzetten voor een Kennisbalans.

Het managen van kennis vereist veranderingen in organisaties en veel inspanningen van manager en medewerker. Het boek besluit daarom met 5 organisatorische voorwaarden voor het succesvol managen van kennis. Een boek voor iedereen die management van kennis serieus wil nemen."
Lees verder

Recensies

Gemiddelde waardering van 0 van 5 sterren

0 recensies
Fred Van Ommen
Corporate venturing
nog 1 op voorraad
31,35
nog 1 op voorraad
33,00
nog 1 op voorraad
21,30
Tweedehands Als nieuw
29,90
nog 1 op voorraad
38,70
Fred Van Ommen
Corporate venturing
nog 1 op voorraad
31,35
nog 1 op voorraad
33,00
nog 1 op voorraad
21,30
Tweedehands Als nieuw
29,90
nog 1 op voorraad
38,70

Anderen bekeken ook

40% korting
9.999,00 3,54
M. Weggeman
Kennismanagement
8,45
Francis Brouns
Leernetwerken
Geef me een seintje
Philip Kotler, Gary Armstrong
Principes van marketing, 5e editie
Geef me een seintje