• 30 dagen retourgarantie
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Leren dat maatschappelijk werkt

Het versterken van de identiteit van de maatschappelijk werker door middel van leerprocessen op en rond de werkplek
Maak tweedehands je eerste keus
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
25% korting

32,95 24,71

Hoe tweedehands wil je het hebben?
Leren dat maatschappelijk werkt
Leren dat maatschappelijk werkt
Als nieuw
24,71
323601640
component.product.quantitySelect.legend
ISBN
9789059727168
Bindwijze
Paperback
Taal
Nederlands
Uitgeverij
Eburon Uitgeverij B.V.
Jaar van uitgifte
2013
Aantal pagina's
360

Waar gaat het over?

Maatschappelijk werkers hebben een beroep met een belangrijke missie. Zij helpen mensen zich beter te handhaven in de samenleving. Hiervoor hebben zij een krachtige beroepsidentiteit nodig. Die stelt hen in staat zelfbewust en vakkundig te reageren op eisen die worden gesteld. Deze eisen zijn vaak spanningsvol. De wethouder wil dat de maatschappelijk werker met een open vizier 'er op af gaat'; de zorgverzekeraar eist een wetenschappelijk bewezen aanpak; de manager verlangt bureaucratische discipline en de cliënt zelf verwacht behartiging van zijn belangen. Het is een hele kunst om met deze tegenstrijdige eisen om te gaan. Dat geldt zeker in een tijd van economische crisis en bezuinigingen. Versterking van de eigen beroepsidentiteit is nu hard nodig.In dit onderzoek laat Lies Schilder zien dat deze versterking mogelijk wordt door middel van leerprocessen op en rond de werkplek. Zij beschrijft kenmerken van deze leerprocessen en voorwaarden om ze te organiseren. Enerzijds leren maatschappelijk werkers hierdoor hun beroepsstandaarden te gebruiken. Anderzijds leren ze van hun eigen ervaringen. Door de nabijheid van de werkplek zijn problemen uit de dagelijkse praktijk direct 'voorhanden' als leerpunten. Nadeel is dat deze problemen de leerprocessen ook 'besmetten'. In de organisatie van de leerprocessen is dit een aandachtspunt. Twee actuele spanningsvelden worden in het onderzoek specifiek belicht. Deze betreffen de spanning tussen wetenschappelijke kennis en ervaringskennis en de spanning tussen professionals en managers.Dit boek geeft handreikingen voor de inrichting en organisatie van deze 'identiteitsversterkende' leerprocessen. Eén daarvan luidt dat het beroepsperspectief verplichtend in de leerprocessen wordt georganiseerd. Dat stimuleert dat maatschappelijk werkers hun missie overeind houden ondanks de druk van het dagelijkse werk. Dit boek is relevant voor iedereen die wetenschappelijk of praktisch is geïnteresseerd in beroepsontwikkeling van maatschappelijk werkers en andere professionals in veeleisende, 'spannende', omgevingen.Lies Schilder is 'van huis uit´ maatschappelijk werker en heeft jarenlang les gegeven en onderzoek gedaan. Zij is nu directeur van de NVMW, de Nederlandse Vereniging van Maatschappelijk Werkers.
Lees verder

Recensies

Gemiddelde waardering van 0 van 5 sterren

0 recensies
John Bassant
Mensenwerk
Tweedehands Als nieuw
15,55
John Bassant
Mensenwerk
Tweedehands Echt gebruikt
5,00
Tweedehands Beetje gebruikt
9,50
Tweedehands Als nieuw
15,45
Tweedehands Beetje gebruikt
6,50
50% korting
4,75 2,37
John Bassant
Mensenwerk
Tweedehands Als nieuw
15,55
John Bassant
Mensenwerk
Tweedehands Echt gebruikt
5,00
Tweedehands Beetje gebruikt
9,50
Tweedehands Als nieuw
15,45
Tweedehands Beetje gebruikt
6,50
50% korting
4,75 2,37