• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Identiteitsontwikkeling van en in een lerarenopleiding

Antwoorden op het Appel van de Ander
Maak tweedehands je eerste keus
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
nog 1 op voorraad

7,00

Hoe tweedehands wil je het hebben?
Identiteitsontwikkeling van en in een lerarenopleiding
Identiteitsontwikkeling van en in een lerarenopleiding
Beetje gebruikt
7,00
ISBN
9789463012591
Bindwijze
Paperback
Taal
Overig
Uitgeverij
Eburon
Jaar van uitgifte
2019
Aantal pagina’s
340

Waar gaat het over?

Wanneer het begrip identiteit wordt gebruikt in combinatie met onderwijs of een onderwijsinstelling, wordt al snel gedacht aan een (religieus) levensbeschouwelijke identiteit. En dan volgen onvermijdelijk discussies over nut en noodzaak van de mogelijkheden die artikel 23 van de Grondwet biedt om onderwijs aan religieuze grondslagen te verbinden. In deze studie is allereerst onderzoek gedaan naar wat onder identiteit en organisatie-identiteit verstaan moet worden. Identiteit is een dynamisch proces van betekenis en zin verlenen dat in zijn aard en uitwerking levensbeschouwelijk gelaagd is. Aan de hand van een casus is een proces van dynamische identiteitsontwikkeling gereconstrueerd. De casus in deze studie betreft een bijzondere onderwijsinstelling voor hoger onderwijs, de Marnix Academie te Utrecht. De reconstructie van de identiteitsontwikkeling van de Marnix Academie heeft betrekking op de periode van 1984 -2014. Aan de hand van een reconstructie-raamwerk is het proces in beeld gebracht en geduid. Dat levert verschillende inzichten op die niet alleen van betekenis zijn voor de Marnix Academie zelf, maar ook voor lerarenopleidingen basisonderwijs (pabo’s) in het algemeen en nog breder voor instellingen voor (hoger) onderwijs. Het onderzoek presenteert daarbij een helder beeld van de verhoudingen tussen het wisselende overheidsbeleid en de werkelijkheid in de instellingen. Daarnaast biedt de reconstructie zicht op de wijze waarop een levensbeschouwelijke laag of oriëntatie altijd aan de orde is in identiteitsontwikkeling. En dat inzicht werpt een ander licht op de artikel-23-discussie. Barbara de Kort (1953) studeerde Godgeleerdheid aan de Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam. Zij is als hogeschoolhoofddocent verbonden aan de Marnix Academie te Utrecht. Zij is tevens voorzitter van het Landelijk Overleg Lerarenopleidingen Basisonderwijs (LOBO).
Lees verder

Recensies

0 recensies

Uitstekend

Zeer goed

Goed

Acceptabel

Onbevredigend

nog 1 op voorraad
4,75
Tweedehands Beetje gebruikt
6,45
nog 1 op voorraad
10,55
Lida Henning
Volwassen leren
nog 1 op voorraad
7,15
nog 1 op voorraad
4,75
Tweedehands Beetje gebruikt
6,45
nog 1 op voorraad
10,55
Lida Henning
Volwassen leren
nog 1 op voorraad
7,15

Anderen bekeken ook

Manon C.P. Ruijters, Robert-Jan Simons
Je binnenste buiten
40,80
Ietje Pauw, Peter van Lint
Een leraar als geen ander
22,95
Sonia Choquette
Het intuïtieve gezin
18,40
Dirk Gombeir, Luk Bosman, Chico Detrez
Identiteit ontwikkelen
5,45
Chip Heath, Dan Heath
Plakfactor Dwarsligger
sorry, niet op voorraad
Jaswina Bihari-Elahi, Wim Burggraaff
Verandering door actieonderzoek
sorry, niet op voorraad
David Mead, Simon Sinek
Vind je Waarom
sorry, niet op voorraad
sorry, niet op voorraad