• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Een goeie bakker

De bedrijfsgeschiedenis van Van der Meer & Schoep brood en banket
Maak tweedehands je eerste keus
4=3 actie
nog 1 op voorraad

24,04

Hoe tweedehands wil je het hebben?
Een goeie bakker
Een goeie bakker
Als nieuw
24,04
ISBN
9789492077929
Bindwijze
Hardcover
Taal
Overig
Uitgeverij
Trichis Publishing B.V.
Jaar van uitgifte
2017
Aantal pagina’s
68

Waar gaat het over?

Gerard Schoep vestigt in 1868 zijn bakkerij aan de 's-Gravenweg in Rotterdam Kralingen. De gebroeders Piet en Jan van der Meer openen jaren later, aanvankelijk los van elkaar, een bakkerij aan de Oudaenstraat en aan de Crooswijkseweg. In 1908 besluiten zij om samen te gaan werken onder de naam Gebr. Van der Meer. Op 1 december 1917 richten de broers een naamloze vennootschap op waar Gerard Schoep zich later bij aansluit. Van der Meer & Schoep is geboren.De jaren die volgen worden gekenmerkt door groei. Er worden fusies aangegaan met andere bakkers en het aantal bakkerijen, winkels en broodwijken neemt gestaag toe. De crisis in de jaren dertig, gevolgd door de Tweede Wereldoorlog, zorgen voor stagnatie. Bij het bombardement op Rotterdam worden twee bakkerijen en negen winkels verwoest. Onder het motto "we treuren niet meer, wij bouwen alweer" begint het bedrijf binnen een maand na de verwoesting met de wederopbouw. Tijdens de bezetting stijgt het aantal winkels al uit boven het aantal dat het bedrijf voor de oorlog bezat. Na de bevrijding begint de grote opmars. Door de verder gaande mechanisatie en automatisering is Van der Meer & Schoep in staat om eind jaren vijftig een nieuwe moderne bakkerij te bouwen in de Spaanse Polder. De kleine bakkerijen worden gesloten. In de loop van de jaren zestig ontstaan grote supermarkten. Door gewijzigde wetgeving verdwijnt het exclusieve recht voor de bakker om brood te verkopen. Klanten voelen zich niet langer verbonden met een bepaalde bakker. De verkoop aan huis wordt te duur en verdwijnt langzaam maar zeker uit het straatbeeld. Er ontstaan merknamen om brood te verkopen langs andere kanalen dan de eigen broodwinkels. Van der Meer & Schoep brengt King Corn op de markt. Televisiereclame maakt het mogelijk om het merkbrood onder de aandacht te brengen van een veel grotere klantenkring buiten het eigen verzorgingsgebied. Aan bakkers in het land wordt de mogelijkheid geboden om ook King Corn te gaan bakken. Dit leidt tot een intensievere samenwerking. De King Corn bakkerijen gaan deel uitmaken van de Meelfabriek der Nederlandse Bakkerij en worden centraal aangestuurd. Uit efficiency overwegingen wordt gekozen voor een uniform winkelbeeld in het hele land. Dat is het moment dat de naam Van der Meer & Schoep van de winkelpui verdwijnt en dat het bedrijf uitsluitend doorgaat als productiebedrijf.
Lees verder

Recensies

0 recensies
Rinze Lenstra
Appelscha
4=3 actie
nog 1 op voorraad
18,04
4=3 actie
13,50
Martin Hillinga
Het Veenkolonien boek
4=3 actie
41,15
Martin Hillenga
Het Groningen Boek
4=3 actie
13,40
Ineke Mahieu
De Haagse plekken
4=3 actie
12,90
Rinze Lenstra
Appelscha
4=3 actie
nog 1 op voorraad
18,04
4=3 actie
13,50
Martin Hillinga
Het Veenkolonien boek
4=3 actie
41,15
Martin Hillenga
Het Groningen Boek
4=3 actie
13,40
Ineke Mahieu
De Haagse plekken
4=3 actie
12,90

Anderen bekeken ook

4=3 actie
5,60
4=3 actie
8,90
Sidney Smeets
De wanhoopsdaad
sorry, niet op voorraad
Joris van Parys, Hendrik Ollevier
Masereel
sorry, niet op voorraad
sorry, niet op voorraad
D. De Zeeuw, P. Pronk
Schrijven op marmer
sorry, niet op voorraad
Peter Scholliers
Brood
sorry, niet op voorraad