Ga naar de hoofdinhoud general.skipToSearch general.skipToNavigation
  • Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Een goeie bakker

De bedrijfsgeschiedenis van van der meer & schoep brood en banket
Maak tweedehands je eerste keus
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
nog 1 op voorraad

22,75

Hoe tweedehands wil je het hebben?
Een goeie bakker
Een goeie bakker
Beetje gebruikt
22,75
820301631
component.product.quantitySelect.legend
ISBN
9789492077929
Bindwijze
Hardcover
Taal
Nederlands
Uitgeverij
Trichis Publishing B.V.
Jaar van uitgifte
2017
Aantal pagina’s
68

Waar gaat het over?

Gerard Schoep vestigt in 1868 zijn bakkerij aan de 's-Gravenweg in Rotterdam Kralingen. De gebroeders Piet en Jan van der Meer openen jaren later, aanvankelijk los van elkaar, een bakkerij aan de Oudaenstraat en aan de Crooswijkseweg. In 1908 besluiten zij om samen te gaan werken onder de naam Gebr. Van der Meer. Op 1 december 1917 richten de broers een naamloze vennootschap op waar Gerard Schoep zich later bij aansluit. Van der Meer & Schoep is geboren.De jaren die volgen worden gekenmerkt door groei. Er worden fusies aangegaan met andere bakkers en het aantal bakkerijen, winkels en broodwijken neemt gestaag toe.De crisis in de jaren dertig, gevolgd door de Tweede Wereldoorlog, zorgen voor stagnatie. Bij het bombardement op Rotterdam worden twee bakkerijen en negen winkels verwoest. Onder het motto "we treuren niet meer, wij bouwen alweer" begint het bedrijf binnen een maand na de verwoesting met de wederopbouw. Tijdens de bezetting stijgt het aantal winkels al uit boven het aantal dat het bedrijf voor de oorlog bezat. Na de bevrijding begint de grote opmars. Door de verder gaande mechanisatie en automatisering is Van der Meer & Schoep in staat om eind jaren vijftig een nieuwe moderne bakkerij te bouwen in de Spaanse Polder. De kleine bakkerijen worden gesloten. In de loop van de jaren zestig ontstaan grote supermarkten. Door gewijzigde wetgeving verdwijnt het exclusieve recht voor de bakker om brood te verkopen. Klanten voelen zich niet langer verbonden met een bepaalde bakker. De verkoop aan huis wordt te duur en verdwijnt langzaam maar zeker uit het straatbeeld. Er ontstaan merknamen om brood te verkopen langs andere kanalen dan de eigen broodwinkels. Van der Meer & Schoep brengt King Corn op de markt. Televisiereclame maakt het mogelijk om het merkbrood onder de aandacht te brengen van een veel grotere klantenkring buiten het eigen verzorgingsgebied. Aan bakkers in het land wordt de mogelijkheid geboden om ook King Corn te gaan bakken. Dit leidt tot een intensievere samenwerking. De King Corn bakkerijen gaan deel uitmaken van de Meelfabriek der Nederlandse Bakkerij en worden centraal aangestuurd. Uit efficiency overwegingen wordt gekozen voor een uniform winkelbeeld in het hele land. Dat is het moment dat de naam Van der Meer & Schoep van de winkelpui verdwijnt en dat het bedrijf uitsluitend doorgaat als productiebedrijf.
Lees verder

Recensies

Gemiddelde waardering van 0 van 5 sterren

0 recensies
nog 1 op voorraad
21,00
Tweedehands Echt gebruikt
15,10
Tweedehands Beetje gebruikt
17,70
Tweedehands Als nieuw
18,75
nog 1 op voorraad
21,00
Tweedehands Echt gebruikt
15,10
Tweedehands Beetje gebruikt
17,70
Tweedehands Als nieuw
18,75

Anderen bekeken ook

J. van Parys
Masereel
54,55
Sidney Smeets
De wanhoopsdaad
5,45
5,45
20,04
70% korting
5,70
Peter Scholliers
Brood
sorry, niet op voorraad