• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

buiteNLand 2e ed vwo 6 leerboek

Maak tweedehands je eerste keus
4=3 actie
Sorry, niet op voorraad
ISBN
9789011111073
Bindwijze
Hardcover , Overigen
Taal
Nederlands , Overig
Uitgeverij
Noordhoff
Jaar van uitgifte
2013
Aantal pagina’s
148

Waar gaat het over?

amd VOORWOORD \ antre achad? Ben je ver weg geweest of dicht bij N tieven > Waar je ook was, je hebt ongetwijfeld dingen « evnetop je dagelijkse rit naar school tegenkutje dingen beleefd hebben dre in je eigen « et * vel gebeuren. Dat is een van de boeiende vor vakantie wat je doet en ziet ts niet alledaags. vee t zich wel allemaal af in een en dezelfde M a te “dd veb je in de vakantie te maken gehad met 2 woonplaats van de mens en de mens als an de aarde’. Met ‘de aarde als woonplaats van *c dt de fysische kant van de aarde bedoeld. 8 1 Ps an rivieren, bergen, meren, kusten, eeuwige nzovoort. Met ‘de mens als bewoner van de e vo ct de sociale kant van de aarde bedoeld. Je k daarbij maar aan hoe de mens de aarde inricht met wegen, steden, industriegebieden, toeristencentra enzovoort. Op de uniwersitett, waar je misschien volgend jaar naartoe gaat, kun je beide aspecten van de aarde bestuderen. Daar heet dat de fysische en de sociale geografie. Die beide soorten geografie kunnen op zich soms kleurloos zijn. ì Dat verandert als je naar gebieden gaat kijken. Binnen een NS gebied krijgen de natuurtijke en menselijke processen een , specifieke kleur. Ga je gebieden met elkaar vergelijken, dan zie je plotseling verschillen. Verschillen die je zeker ook tijdens je vakantie hebt gezien. Bijvoorbeeld verschillen tussen je vakantieland en Nederland. Die fysische en sociale geografie en de uitwerking daarvan in gebieden vormen de hoofdbestanddelen van het aardrijkskunde-examenprogramma waar je al twee jaar mee bezig bent. Daar heb je inmiddels al heel wat van geleerd, met ats belangrijkste doel dat je de wereld waarin je leeft wat beter kunt begrijpen. Wellicht ben je op je vakantie dingen tegengekornen waarbij je dacht: dat hebben we toch bij aardrijkskunde gehad, hoe zat dat ook alweer? Uiteraard leer je dingen op school waar je later hopelijk iets aan hebt, maar dit jaar draast het vooral om een ding: slagen voor het examen. Daar kan dit deel 6 vwo van buiteNLand je bij helpen. Met het oog op het examen is dit teerboek anders samengesteld dan de vorige twee leerboeken in de tweede fase. Je kunt det leerboek in vier delen verdelen: 1 In deel 1 zit nieuwe leerstof die op het CSE getoetst gaat worden. Hoofdstuk 1 gaat over steden in de VS — dat is onderdeel van het domein Wereld. In hoofdstuk 2 en 3 zit had leerstof uit het domein Aarde: Landschapszones en het Middellandse Zeegebied. Hoofdstuk 1 en 3 gaan dus over gebieden die een toepassing zijn van de theorie die je al gehad hebt. 2 De hoofdstukken 4 tot en met 7 zijn herhatingshoofdstukken van de leerstof die je voor het examen moet beheersen. Het is stof die in de leerjaren vier en vijf al behandeld ts. De hoofdstukken zijn samenvattingen waarin alle begrippen en processen nog eens kort de revue passeren. Op die manier wordt je geheugen weer opgefrist voordat je er examenvragen over gaat maken. 3 De laatste weken voor het examen kun je je door oefeningen specutiek op het examen voorbereiden. Daar helpt hoofdstuk 8 van dit leerboek je bij. 4 Hoofdstuk 9 gaat over het doen van onderzoek in de eigen omgeving. Dat zat ook aan het einde van deel 5. Als je in de vijfde klas dat onderzoek nog niet hebt uitgevoerd, komt het tn dit jaar aan bod. Je docent bepaalt op welk moment en hoe dat gebeurt. Met dit deel 6 hebben we als schrijvers van buiteNLand geprobeerd twee doelen te bereiken: je optimaal voor bereiden op het examen, en tegelijkertijd laten zien hoe boeiend de aarde en haar bewoners zijn. We hopen dat je voor nu en voor later nog iets uit dit boek opsteekt en wensen je veel succes bij het examen. De schrijvers van buiteNLand Omstagfoto Deze luchtfoto laat Lac Rose, het roze meer, in Senegal zien. Het meer wordt zo genoemd omdat in de droge tijd het water een paars-roze kleur heeft. De kleur wordt veroorzaakt door een bepaalde bacterie en de breking van het zonlicht in het water. Het meer heeft een hoge zoutgehalte (40%). Op de foto zie je witte hoopjes zout liggen. Zout is de belangrijkste bron van inkomsten in dit gebied. Keurenblindproof Bij het vervaardigen van de kaarten en grafieken in buteNLand hebben wij rekening gehouden met leerlingen en docenten die kleurzienstoornis hebben. Noordhoff Uitgevers bv
Lees verder

Recensies

0 recensies
4=3 actie
nog 1 op voorraad
34,35
4=3 actie
nog 1 op voorraad
12,90
Michael Braungart
De upcycle
4=3 actie
7,10
4=3 actie
nog 1 op voorraad
23,40
Bastiaan Rijpkema
Weerbare democratie
4=3 actie
nog 1 op voorraad
17,95
4=3 actie
nog 1 op voorraad
34,35
4=3 actie
nog 1 op voorraad
12,90
Michael Braungart
De upcycle
4=3 actie
7,10
4=3 actie
nog 1 op voorraad
23,40
Bastiaan Rijpkema
Weerbare democratie
4=3 actie
nog 1 op voorraad
17,95

Anderen bekeken ook

4=3 actie
5,00
4=3 actie
13,95