WERELDGESCHIEDENIS VAN DE KUNST van H.W. Janson is een gezaghebbend en prettig leesbaar boek. Er zijn al drie miljoen exemplaren van verkocht, en het werk is nu beschikbaar in veeriten talen. Deze geheel herziene en uitgebreide uitgave bevat: e een geheel nieuwe vormgeving; nieuwe koppen en kopjes die hea zoeken in de tekst sterk vergemakkelijken e 177 afbeeldingen in kleur, gedrukt op de hoogste kwaliteit papier e een los bijgevoegde, geïllustreerde tijdtafel, waarin de culturele ontwikkelingen over de gehele wereld overzichtelijk bijeen zijn gebracht e meer dan 1000 zwart/wit illustraties e een toegevoegd hoofdstuk over de geschiedenis van de fotografie als kunstvorm e voor de eerste maal aandacht voor vrouwelijke en zwarte kunstenaars e verschillende, geheel bijgewerkte chronologische tabellen e een uitgebreid glossarium e een bijgewerkte literatuurlijst en uitvoerige registers De boeiende schrijftrant van Janson in zijn WERELD GESCHIEDENIS VAN DE KUNST is geheel in tact gebleven. Tallloze lezers hebben al kennis gemaakt met de prettige wijze waarop de ontwikkelingen op cultureel terrein worden besproken en hebben die als aangenaam erváren. Tegelijkertijd is, zoals de wetenschap vereist, geschreven met de grootste accuratesse, in overeenstemming met de laatste wetenschappelijke bevindingen. De kunstgeschiedenis wordt zo een avontuur, een zoektocht naar vormen en technieken, waarin het voortdurend streven van de mens om zich uit te drukken in beelden en gebouwen wordt belichaamd. Om met Janson te spreken, de geschiedenis schrijdt voorwaarts als we objecten stuk voor stuk bekijken en ze leren begrijpen door ernaar te kijken, door interpretatie, en niet door de feiten alleen. De keuze van de illustraties sluit daarbij aan: nu eens van minder bekende dan weer van overbekende voorwerpen. Steeds weer staat het vertrouwde naast het nieuwe, het traditionele tegenover het onconventionele. Iedere afbeelding is voorzien van een sprekend en duidelijk commentaar, waardoor het belang ervan wordt onderstreept. Deze vijfde druk van WERELDGESCHIEDENIS VAN DE KUNST in een geheel nieuw jasje, is een plezierig werk om te lezen, om in na te slaan en, vooral om van te genieten. 1256 afbeeldingen; 160 kleurenpagina's; 19 kaarten; 4 geïllustreerde chronologische tabellen; 1 los bijgevoegde, geïllustreerde tijdtafel. Op het omslag: (Voorzijde) Nike van Samothrace, ca. 200-190 v. Chr. Musée du Louvre, Parijs (Achterzijde) PABLO PICASSO, Drie dansers. Tate Gallery, Londen / OVER DE AUTEURS H.W. Janson was tot zijn dood (1982) hoogleraar kunstgeschiedenis aan het Institute of Fine Arts van de New York University. Meer dan vijfentwintig jaar was hij voorzitter van de afdeling Fine Arts aan het Washington Square College van dezelfde universiteit. Vele malen werd hij onderscheiden: twee maal als ‘Guggenheim Fellow’, twee maal met de hoogste onderscheiding van de College Art Association voor ‘het beste werk op het gebied van de kunstgeschiedenis’: in 1952 voor Apes and Ape Lore in the Middle Ages and the Renarssance; in 1957 voor The Sculpture of Donatello. Van 1962 tot 1965 was hij hoofdredacteur van Art Bulletin, een publikatie van de College Art Association, waarvan hij van 1970 tot 1972 president was. Hij was ook ‘Andrew W. Mellon Lecturer’ bij National Gallery of Art te Washington, in welke hoedanigheid hij in 1974 zes lezingen gaf, getiteld ‘1 ge-geuwse beeldhouwkunst opnieuw bekeken’; deze lezingen werden de basis voor zijn aandeel in 79h-Century Art (1984) van R. Rosenblum. Hij leverde geregeld bijdragen aan zowel Amerikaanse als Europese vakbladen. Een verzameling van zijn artikelen, Sixteen Studies, verscheen in 1974. Art the Ape of Nature, 49 bijdragen aan een feestbundel voor dr. Janson, verscheen in 1981. H.W. Janson droeg, samen met zijn vrouw Dora, in 1953 enorm bij tot het toegankelijker maken van kunst en kunstgeschiedenis bij een breed publiek, namelijk met Story of Painting for Young People. Vijf jaar later verzorgde dr. Janson Key Monuments of the History of Art, ìn 1962 gevolgd door History of Art, dat in het Nederlands vertaald als titel kreeg WERELDGESCHIEDENIS VAN DE KUNST. Anthony F. Janson is beheerder van het John and Mable Ringling Museum of Art in Sarasota, Florida. Als zoon van H.W. en Dora Jane Janson, werkte hij nauw met zijn ouders samen, onder meer aan het succesvolle A Basic Hsstory of Art. In zijn bijdrage aan de herziening van WERELDGESCHIEDENIS VAN DE KUNST combineert hij zijn levenslange vertrouwdheid met het boek met zijn eigen reputatie als uitmuntend expert, docent en museumbeheerder.