• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Kwantitatief onderzoek voor journalisten

Verantwoord nieuws maken van cijfers
Maak tweedehands je eerste keus
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
Sorry, niet op voorraad
ISBN
9789046907436
Bindwijze
Paperback
Taal
Overig
Uitgeverij
Coutinho
Jaar van uitgifte
2020
Aantal pagina’s
152

Waar gaat het over?

Journalisten vertalen nieuwswaardige informatie naar heldere verhalen voor hun lezers. En die informatie dient zich steeds vaker aan in de vorm van cijfers, analyses en rapporten. Of het nu gaat over sport, politiek of media, vandaag de dag zijn er over alle mogelijke thema’s steeds meer data beschikbaar. Van journalisten wordt verwacht dat ze vlot hun weg kunnen vinden in die data en er een aantrekkelijk verhaal van kunnen maken. Journalisten moeten bovendien de betrouwbaarheid van die data kunnen herkennen en ze in de juiste context kunnen plaatsen. En daar gaat het helaas vaak mis. Want niet alle studies zijn even goed opgezet en niet alle conclusies in persberichten zijn bruikbaar. Dit boek wil journalisten op weg helpen om kwantitatief onderzoek goed en vlot te kunnen lezen, er de juiste kritische vragen over te stellen en er correcte conclusies aan te verbinden. Kwantitatief onderzoek voor journalisten is geschreven voor studenten journalistiek en professionele journalisten. Je hoeft geen professionele onderzoeker te zijn om goed te kunnen schrijven over onderzoek. Dit boek helpt je om de onderbouwde mening te vormen die je als journalist nodig hebt om niet ‘just another person with data’ te zijn. Joris Boonen doet onderzoek naar de ontwikkeling van politieke voorkeuren en interculturele competenties bij jongeren op basis van surveyonderzoek. Hij is als docent-onderzoeker en voorzitter van de curriculumcommissie werkzaam bij Zuyd Hogeschool in Maastricht, waar hij les geeft in onderzoeksmethoden en media-analyse. Mark Pluymaekers is als lector verbonden aan Zuyd Hogeschool in Maastricht. Binnen zijn onderzoeksgroep doet hij onderzoek naar de ontwikkeling van interculturele competenties en de inzet van kunstmatige intelligentie in bedrijfscommunicatie. Eerder schreef hij Overtuigend presenteren.
Lees verder

Recensies

0 recensies
Guy Delforge
Journalistiek
nog 1 op voorraad
22,85
nog 1 op voorraad
24,65
L. van Schaardenburg
Radiojournalistiek
nog 1 op voorraad
8,25
Clark Accord
Met eigen ogen
nog 1 op voorraad
5,45
Tweedehands Beetje gebruikt
10,50
Tweedehands Als nieuw
19,00
Guy Delforge
Journalistiek
nog 1 op voorraad
22,85
nog 1 op voorraad
24,65
L. van Schaardenburg
Radiojournalistiek
nog 1 op voorraad
8,25
Clark Accord
Met eigen ogen
nog 1 op voorraad
5,45
Tweedehands Beetje gebruikt
10,50
Tweedehands Als nieuw
19,00