• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Grip op de mini-samenleving

Over de zoektocht van leerlingen en professionals naar gelijke kansen in een stedelijke schoolcultuur
Maak tweedehands je eerste keus
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden

14,90

Hoe tweedehands wil je het hebben?
Grip op de mini-samenleving
Grip op de mini-samenleving
Als nieuw
14,90
ISBN
9789461645579
Bindwijze
Paperback
Taal
Overig
Uitgeverij
Gennep B.V., Uitgeverij van
Jaar van uitgifte
2022
Aantal pagina’s
168

Waar gaat het over?

Voor publieke professionals vormt het zoeken naar houvast in een ‘vloeibare’ samenleving een grote uitdaging. Dat geldt niet in de laatste plaats voor docenten die de opdracht hebben leider te zijn in de mini-samenleving van de klas binnen een stedelijke schoolcultuur. Hoe slagen zij er in grip te krijgen in deze mini-samenleving en alle leerlingen deelgenoot te laten worden van de sociale en onderwijskundige inclusie in de klas? En wat hebben ze daarvoor nodig van hun collega’s en schoolleiders? In dit vervolg op het eerdere Switchen en klimmen, waar de mismatch tussen sociale en culturele codes in het beroepsonderwijs en beroepenveld centraal staat, gaat stads- en onderwijssocioloog Iliass El Hadioui in dit boek dieper in op het belang van een goed collectief functioneren van de stedelijke klas. Op basis van systematisch wetenschappelijk onderzoek onder bijna tweeduizend docenten op 41 scholen in zes steden biedt deze studie zowel inzicht in de concrete mechanismen die ten grondslag liggen aan kansenongelijkheid binnen de lessen, als in de wereld van de coulissen-ruimte achter het podium van de klas waar docenten zich soms professioneel eenzaam voelen. Iliass El Hadioui houdt daarom een pleidooi voor professionele intimiteit en de versterking van het gemeenschappelijk geloof in eigen kunnen binnen het professionele team, de zogenaamde teacher collective efficacy. Het boek eindigt met de vier leidende principes voor schoolleiders om deze laatste transformatie te bewerkstelligen. De belangrijkste is het smeden van responsieve coalities tussen de onderwijswetenschappen en de onderwijspraktijk.
Lees verder

Recensies

0 recensies

Uitstekend

Zeer goed

Goed

Acceptabel

Onbevredigend

Anderen bekeken ook

Hans Kaldenbach
Machomannetjes
5,45
11,50
Marieke Slootman, Iliass El Hadioui
Switchen en klimmen
14,90
Karin Derksen
Goed teamwerk
29,80
Michael Fullan
De schoolleider
23,20