• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding

een praktijkgericht boek
Maak tweedehands je eerste keus
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden

11,25

Hoe tweedehands wil je het hebben?
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding
Echt gebruikt
11,25
ISBN
9789046905548
Bindwijze
Paperback
Taal
Overig
Uitgeverij
Coutinho
Jaar van uitgifte
2017
Aantal pagina’s
397

Waar gaat het over?

Jongeren ontwikkelen in de adolescentie een eigen identiteit. Ze stellen vragen als 'Wie ben ik?', 'Wat kan ik?' en 'Wat wil ik?' De toenemende individualisering daagt jongeren nog meer uit zélf op zoek te gaan naar antwoorden op deze vragen en zo actief vorm te geven aan hun eigen identiteit. Dat doen ze in voortdurende interactie met hun sociale omgeving, zowel in reallife als online. Voor iedereen die met jongeren werkt, is het nuttig om meer inzicht te krijgen in de manier waarop identiteit gestalte krijgt. Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding beschrijft de ontwikkeling bij jongeren van 12 tot 22 jaar op het gebied van cognitie, hersenen, emotie en seksualiteit, en de manier waarop deze ontwikkeling bijdraagt aan hun identiteitsvorming. Na een inleidend hoofdstuk gaan de auteurs in hoofdstuk 2 in op de belangrijkste ontwikkeling die adolescenten doormaken, namelijk het verwerven van een eigen identiteit in interactie met de sociale en maatschappelijke omgeving. Hierbij spelen twee aspecten een belangrijke rol: de ontwikkeling van het denken en de ontwikkeling van de seksualiteit. Deze aspecten en de betekenis ervan voor de identiteitsontwikkeling worden uitgewerkt in hoofdstuk 3 en 4. Ook worden in deze hoofdstukken al verbindingen gelegd met leerlingbegeleiding. In hoofdstuk 5 staat leerlingbegeleiding vanuit beleidsmatig en organisatorisch perspectief centraal. In hoofdstuk 6 komen praktische begeleidingsvaardigheden aan bod, zoals gespreksvoering, signaleren en diagnosticeren van probleemgedrag. Ook wordt ruim aandacht besteed aan het gericht helpen van leerlingen met behulp van individuele en groepshandelingsplannen. Naast de verwerkingsmogelijkheden in het boek biedt ook de uitgebreide website ondersteuning bij de verwerking en verdieping van de inhoud in vorm van opdrachten, casussen en artikelen. Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding is bedoeld voor leraren in opleiding, maar is ook interessant voor elke professional die met jongeren werkt. De auteurs waren jarenlang verbonden aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.
Lees verder

Andere uitgaves

Er is een alternatieve uitgave beschikbaar van dit boek

Jos van der Wal, Jacob de Wilde
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding
7,60
7,00

Recensies

0 recensies

Uitstekend

Zeer goed

Goed

Acceptabel

Onbevredigend

Anderen bekeken ook

Peter Teitler, Ruben Teitler
Lessen in orde
11,85
Walter Geerts, Rene van Kralingen
Handboek voor leraren
5,20
Bas van Lanen, Cyrilla van der Donk
Praktijkonderzoek in de school
27,10
Maya Bakker-De Jong, Ivo Mijland
Handboek voor elke mentor
14,50
Walter Geerts, Rene van Kralingen
Handboek voor leraren
6,65
17,95
7,00
Jacob de Wilde, Mariëlle Theunissen
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding
27,75
Sebo Ebbens, Simon Ettekoven
Effectief leren
33,00
Meike Berben, Mirjam van Teeseling
Differentiëren is te leren!
21,04
John Jansen van Galen, John Jansen van Galen
Afscheid van de kolonien
sorry, niet op voorraad
Sebastiaan Dönszelmann, Catherine van Beuningen
Handboek vreemdetalendidactiek
sorry, niet op voorraad
Jos van der Wal, Jacob de Wilde
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding
sorry, niet op voorraad
Anje Ros, Jos Castelijns
Gemotiveerd leren en lesgeven
sorry, niet op voorraad