• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Historisch denken over bronnen

aan de slag in het geschiedenisonderwijs
Maak tweedehands je eerste keus
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
Sorry, niet op voorraad
ISBN
9789462925748
Bindwijze
Paperback
Taal
Nederlands , Overig
Uitgeverij
Acco
Jaar van uitgifte
2016
Aantal pagina’s
146

Waar gaat het over?

In het geschiedenisonderwijs dienen bronnen niet alleen om tot kennis van het verleden te komen. Bronnen verduidelijken evenzeer hoe geschiedenis tot stand komt. Dat is het uitgangspunt van dit toegankelijke theorie- en oefenboek. Het is bijzonder geschikt voor de lerarenopleiding geschiedenis in secundair en voortgezet onderwijs en voor leerkrachten geschiedenis, zowel in Vlaanderen als in Nederland. De auteurs van Historisch denken over bronnen vinden het belangrijk om leerlingen in de geschiedenislessen van die basisgedachte bewust te maken. De leerkracht geschiedenis moet hen bijbrengen dat ze geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kunnen aflezen, maar dat ze die bronnen altijd kritisch moeten interpreteren. Werken met bronnen impliceert dus niet alleen redeneren met bronnen, gericht op de inhoud. Wie bronnen gebruikt, moet ook redeneren over de bronnen zelf, bijvoorbeeld over de makers ervan en hun bedoelingen. Er moet dus oog zijn voor kennisconstructie en historische praktijk. Hoe kunnen (aanstaande) leerkrachten geschiedenis hun leerlingen daarmee vertrouwd maken? En hoe kunnen ze dat inzicht via bronnen aanscherpen? Rond deze vragen bouwden de auteurs een praktisch bruikbaar opleidingspakket. Het bestaat uit een helder geschreven theoretische onderbouwing van bronnenomgang in geschiedenis. Daaraan is een uitgebreid oefengedeelte gekoppeld, met kant-en-klaar materiaal om tot selectie, contextualisering en bevraging van bronnen te komen. Op die manier is dit boek onmiddellijk toepasbaar in de stage van leerkrachten geschiedenis in opleiding of in de lespraktijk.
Lees verder

Recensies

0 recensies

Uitstekend

Zeer goed

Goed

Acceptabel

Onbevredigend

Inst. Nederlandse Gesch.
Nederland In De Wereld
Tweedehands Beetje gebruikt
5,00
Inst. Nederlandse Gesch.
Nederland In De Wereld
Tweedehands Beetje gebruikt
5,00

Anderen bekeken ook

Arie Wilschut, Dick van Straaten
Geschiedenisdidactiek
25,10
Piet Hoogeveen, Jos Winkels
Het didactische werkvormenboek
20,45
Rien Claassen, Frans Groot
Historisch denken
31,30
Meike Berben, Mirjam van Teeseling
Differentiëren is te leren!
20,04
sorry, niet op voorraad