Ga naar de hoofdinhoud general.skipToSearch general.skipToNavigation
  • 30 dagen retourgarantie
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Historisch denken over bronnen

Aan de slag in het geschiedenisonderwijs
Maak tweedehands je eerste keus
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
  • Van 21 tot en met 29 juni 4=3 actie op alles.
4=3 actie

35,30

Hoe tweedehands wil je het hebben?
Historisch denken over bronnen
Historisch denken over bronnen
Als nieuw
35,30
1161500138
component.product.quantitySelect.legend
ISBN
9789462925748
Bindwijze
Paperback
Taal
Nederlands
Uitgeverij
Acco uitgeverij
Jaar van uitgifte
2016
Aantal pagina's
146

Waar gaat het over?

In het geschiedenisonderwijs dienen bronnen niet alleen om tot kennis van het verleden te komen. Bronnen verduidelijken evenzeer hoe geschiedenis tot stand komt. Dat is het uitgangspunt van dit toegankelijke theorie- en oefenboek. Het is bijzonder geschikt voor de lerarenopleiding geschiedenis in secundair en voortgezet onderwijs en voor leerkrachten geschiedenis, zowel in Vlaanderen als in Nederland.De auteurs van Historisch denken over bronnen vinden het belangrijk om leerlingen in de geschiedenislessen van die basisgedachte bewust te maken. De leerkracht geschiedenis moet hen bijbrengen dat ze geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kunnen aflezen, maar dat ze die bronnen altijd kritisch moeten interpreteren. Werken met bronnen impliceert dus niet alleen redeneren met bronnen, gericht op de inhoud. Wie bronnen gebruikt, moet ook redeneren over de bronnen zelf, bijvoorbeeld over de makers ervan en hun bedoelingen. Er moet dus oog zijn voor kennisconstructie en historische praktijk. Hoe kunnen (aanstaande) leerkrachten geschiedenis hun leerlingen daarmee vertrouwd maken? En hoe kunnen ze dat inzicht via bronnen aanscherpen? Rond deze vragen bouwden de auteurs een praktisch bruikbaar opleidingspakket. Het bestaat uit een helder geschreven theoretische onderbouwing van bronnenomgang in geschiedenis. Daaraan is een uitgebreid oefengedeelte gekoppeld, met kant-en-klaar materiaal om tot selectie, contextualisering en bevraging van bronnen te komen. Op die manier is dit boek onmiddellijk toepasbaar in de stage van leerkrachten geschiedenis in opleiding of in de lespraktijk.
Lees verder

Recensies

Gemiddelde waardering van 0 van 5 sterren

0 recensies
4=3 actie
12,24
Vincent Mentzel
Hemelse vrede
4=3 actie
5,20
Geef me een seintje
J.G. Kikkert
Juliana
4=3 actie
4,75
70% korting
4=3 actie
16,20 4,86
4=3 actie
19,95
4=3 actie
12,24
Vincent Mentzel
Hemelse vrede
4=3 actie
5,20
Geef me een seintje
J.G. Kikkert
Juliana
4=3 actie
4,75
70% korting
4=3 actie
16,20 4,86
4=3 actie
19,95

Anderen bekeken ook

Marcel van Riessen
Geschiedenisdidactiek
4=3 actie
10,70
4=3 actie
15,30
Rien Claassen
Historisch denken
4=3 actie
31,20
4=3 actie
24,90
4=3 actie
16,90