‘Slecht nieuws is goed nieuws, goed nieuws is geen nieuws, en geen nieuws is slecht nieuws.’
Ooit domineerde Nokia de smartphone-industrie. De merknaam was het gangbare woord voor mobiele telefoons. Totdat de iPhones en Androids schijnbaar uit het niets verschenen en Nokia van een klip duwden: in slechts vier jaar tijd verloor het bedrijf 90% van zijn waarde.
Insiders zeiden dat de vraag niet was óf het bedrijf failliet zou gaan, maar wanneer.
Maar wat er toen gebeurde, was niet minder spectaculair: Nokia richtte zich in recordtempo weer op en is nu de op één na grootste speler in de mondiale draadloze markt, waarin honderd miljard dollar omgaat.
In 'De veerkracht van Nokia' onthult Risto Siilasmaa, de man die de comeback van Nokia aanvoerde, het verhaal van Nokia’s ondergang en wederopstanding. Hij vertelt over de instorting zoals die zich achter de schermen voltrok, en komt met overlevingsstrategieën en methoden van managementverandering waar iedere leider in het bedrijfsleven de vruchten van kan plukken.
Als raadsvoorzitter leidde Risto Siilasmaa de transformatie van Nokia waardoor het bijna failliete elektronicabedrijf opnieuw een zeer succesvolle speler werd op het gebied van netwerkinfrastructuur. Kern van de nieuwe strategie was de afstoting van de handel in apparaten en de acquisitie van Nokia Siemens Networks en Alcatel-Lucent.
De transformatie van Nokia is een van de meest dramatische bedrijfsmakeovers in de moderne geschiedenis. In 2012 kreeg de ooit zo machtige marktleider op het gebied van mobiele telefoons te maken met een nijpend cashtekort. De meeste beleggers hadden het bedrijf al afgeschreven. Maar onder Risto’s leiderschap speelt Nokia tegen alle verwachtingen in nu weer een bepalende rol op het gebied van netwerktechnologie. Dit vanuit de vuurlinie geschreven verslag leest als een thriller dankzij beschrijvingen van wat zich achter de schermen afspeelde toen het bedrijf instortte, de gewaagde beslissing om van koers te veranderen en de verbijsterende manier waarop Nokia zichzelf heruitvond.
Onderweg vertelt Risto over de overlevingsstrategieën en managementmethoden die hij leerde door leiding te geven tijdens een crisis. Hij legt uit hoe de kracht van paranoïde optimisme en de regels van ondernemend leiderschap nuttige lessen opleveren voor elke leider. Zijn leiderschapsprincipes bewijzen hun waarde in goede en in slechte tijden.
• Rich Lesser, ceo van The Boston Consulting Group
Iedere leider uit het bedrijfsleven moet'De veerkracht van Nokia' lezen, want het boek is niet alleen een waarschuwing, maar bevat ook praktische strategieën voor het herkennen van en actie ondernemen op gevaren en mogelijkheden. Risto, die er zelf bij was, geeft een eerlijke en fascinerende kijk op de dramatische instorting en wedergeboorte van een iconisch bedrijf. Koop exemplaren voor je topmanagers en bestuurders zodat zij heel snel leren ‘paranoïde optimisten’ te worden.
• Charlene Li, schrijfster van de bestsellers Groundswell en Open Leadership
De veerkracht van Nokia vertelt het meeslepende en persoonlijke verhaal van een van de moeilijkste en opvallendste transformaties in de geschiedenis van het bedrijfsleven: de wedergeboorte van Nokia. In tijden van voortdurende verandering herinnert dit inspirerende boek leiders eraan dat ze heersende opvattingen altijd kritisch moeten bekijken, oog moeten hebben voor nieuwe mogelijkheden, ruimdenkend moeten zijn en blijven en leiding moeten geven met een ondernemende instelling, hoe succesvol het bedrijf ook is.
• Jim Hagemann Snabe, bestuursvoorzitter van Siemens en Maersk, voormalig co-ceo van sap en schrijver van Dreams & Details
Echte lessen over leiderschap leer je niet op school, maar in de loopgraven. In 'De veerkracht van Nokia' vertelt Risto Siilasmaa bijzonder levendig hoe hij en zijn team een iconisch bedrijf dat zijn ondergang naderde transformeerden tot een wereldleider in een nieuwe industrie. Het is een bijzonder verhaal vol zwaar bevochten praktische inzichten over crisismanagement, het herstel van vertrouwen, de centrale rol van bedrijfscultuur en de kracht van ‘paranoïde optimisme’.
• Dominic Barton, Global Managing Partner, McKinsey & Company
Dit is een meeslepend verhaal dat laat zien hoe een van de meest innovatieve bedrijven ter wereld zichzelf eens te meer transformeerde. Wat Risto Siilasmaa bij Nokia heeft gepresteerd mag een inspiratie zijn voor bedrijven over de hele wereld die dramatische veranderingen moeten ondergaan.
• Adi Ignatius, hoofdredacteur Harvard Business Review
Mensen met respect behandelen terwijl je kritisch met elkaar debatteert en verschillende opties verkent is de essentie van een goede strategiebepaling. Dit boek laat onderhoudend en verbijsterend gedetailleerd zien hoe de raad van bestuur van Nokia strategiebepaling naar een nieuw niveau tilde.
Risto Siilasmaa is een van de grote strategische denkers van onze tijd. Hij laat heel praktisch en aansprekend zien hoe scenario’s en data kunnen worden ingezet bij strategiebepaling en onderhandelingen. Bijzonder waardevolle adviezen waarmee elke leider in het zakenleven uit de voeten kan. Zelfs voor een academicus die zich al jarenlang bezighoudt met Nokia bevat dit boek nieuwe, gelaagde details over de allesbepalende dynamiek achter de schermen. Bovendien biedt dit boek algemene lessen vanuit een gedetailleerd begrip waarbij talloze bedrijven in de toekomst baat zullen hebben. Geen zakelijk leider, strateeg of academicus mag dit boek missen.
• Ceo Timo Ritakallio en professor Timo O. Vuori, schrijvers van Living Strategy