[linkerflap]
Andrew Roberts analyseert de Tweede Wereldoorlog op elk front en stelt de vraag of de As met een andere opeenvolging van beslissingen en een andere strategie had kunnen winnen. Hadden de Duitse generaals die Hitler na de oorlog overal de schuld van gaven gelijk of gebruikten ze hun voormalige Führer slechts als zondebok, nu ze hem straffeloos konden bekritiseren?
Tijdens zijn onderzoek naar deze unieke, krachtige geschiedenis bezocht Roberts veel belangrijke slagvelden en oorlogsgebieden in Rusland, Frankrijk, Italië, Duitsland en het Verre Oosten. Daarnaast worden enkele belangrijke, nooit eerder gepubliceerde documenten aangevoerd.
Wereld in vlammen biedt verlichtende perspectieven op de sleutelfiguren aan beide kanten, die hun karakters en beslissingsprocessen in een geheel nieuw licht plaatsen. Ook wordt het verhaal verteld van vele minder bekende individuen, wier ervaringen een beeld van buitengewone moed en zelfopoffering vormen, maar ook de verdorvenheid en verschrikkelijke wreedheid van de Tweede Wereldoorlog weergeven.
De oorlog duurde 2174 dagen, kostte $ 1,5 triljoen en eiste het leven van meer dan 50 miljoen mensen. Wereld in vlammen geeft een raak maar dramatisch verslag van de strijd die de wereld tussen 1939 en 1945 in zijn ban had.
[rechterflap]
[invoegen foto Andrew Roberts]
Andrew Roberts (1963) is de auteur van The Holy Fox (1991), het bekroonde Salisbury: Victorian Titan (1999), Napoleon and Wellington (2001) en meest recentelijk Masters and Commanders (2008). Hij studeerde geschiedenis in Cambridge en woont momenteel in Edinburgh. Roberts schrijft voor onder meer The Sunday Telegraph, The Spectator en Literary Review en is erelid van de International Churchill Society (uk).
[achterflap][wat niet past, kan op de rechterflap onder de biografie van de auteur geplaatst worden]
‘Een magistraal overzicht.’
watrestone’s books quarterly
‘Roberts is geen moment saai en bezit het talent om een klein feit of een amusante anekdote op efficiënte en effectieve wijze het verhaal te laten dragen.’
financial times
‘Andrew Roberts is de interessantste geschiedschrijver in Groot-Brittannië. Hij benadert zijn onderwerp altijd met een frisse blik, een controversiële mening en nieuw onderzoek.’
military illustrated
‘Door Wereld in vlammen schemert een warme, maar verre van onkritische, bewondering voor Winston Churchill.’
the times literary supplement
‘In zijn zoektocht naar het antwoord op de vraag waarom de Asmogendheden hebben gefaald in het winnen van de Tweede Wereldoorlog, heeft Andrew Roberts zijn meest fascinerende boek tot nu toe geschreven.’
daily express
‘In wat zijn beste boek tot nu toe zou kunnen zijn benadert Roberts de oorlog van een andere kant _ de Duitse. Roberts bezit het talent complexe militaire operaties begrijpelijk te maken en het verhaal van de grootse strategieën op een dusdanige manier over te brengen dat de lezer bijna kan voelen hoe het als soldaat aan het front zou zijn.’
the sunday telegraph
‘Wereld in vlammen is een grootse prestatie en een immens leesbaar historisch boekwerk met een aangenaam tempo.’
the guardian
‘Andrews Roberts is de James Bond van de hedendaagse historici. Roberts schrijft historisch proza zoals niemand anders dat doet.’
the scotsman
‘Roberts is op zijn best wanneer hij een panoramisch overzicht geeft van de verstrekkende oorlogsfronten. Zelfs militaire kenners die denken dat ze alles weten wat er te weten valt over veldslagen en persoonlijkheden, weet Roberts versteld te doen staan met opzienbarende details.’
evening standard
‘Dit is een uitzonderlijke prestatie. Roberts heeft een leesbare, intrigerende en intelligente geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog geleverd. Net als de generaals die Roberts beschrijft, lijkt hij alles te riskeren in zijn streven naar succes; hij verslaat zijn rivalen door een complete, eendelige geschiedenis van de oorlog neer te zetten. Hij is ongenadig objectief in zijn kritiek en eerbetoon aan soldaten, generaals en politici aan beide zijden. Essentieel.’
time out (book of the week)
‘Wereld in vlammen getuigt van vaardige schrijfkunst, doortastend onderzoek en heldere redeneringen in combinatie met beladen en onvergetelijke omleidingen door de levens die werden geruïneerd en afgekapt.’
the economist