Ga naar de hoofdinhoud general.skipToSearch general.skipToNavigation
  • 30 dagen retourgarantie
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Mensen Maken Het Verschil

de relaties tussen persoonlijkheid, waarden en organisatiecultuur
Maak tweedehands je eerste keus
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
Niet op voorraad... Seintje? Vul je e-mail adres in en wij sturen je een e-mail als het boek weer op voorraad is.
ISBN
9789023240617
Bindwijze
Paperback
Taal
Nederlands , Overig
Uitgeverij
Koninklijke van Gorcum B.V.
Jaar van uitgifte
2004
Aantal pagina's
237

Waar gaat het over?

In zowel het nationale als het Europese politieke debat staan waarden in het middelpunt van de belangstelling: hoe belangrijk zijn waarden, welke waarden kenmerken Europa en welke rol spelen ze in het gedrag van burgers? Ook voor managers en wetenschappers die zich met organisatiecultuur bezighouden, vormen waarden een centraal thema. Zij willen weten welke waarden centraal staan in de cultuur van succesvolle organisaties, óf en hóe cultuur gevormd of veranderd kan worden, en hoe belangrijk dat is voor het functioneren van organisaties. Organisatiecultuur lijkt immers een belangrijke succes- of juist faalfactor. In de praktijk blijkt het actief creëren of veranderen van organisatiecultuur echter lang niet zo eenvoudig, en menig veranderingsproces verloopt bijzonder stroef of loopt zelfs uit op een mislukking. Waardoor wordt dit veroorzaakt, en hoe valt dit wellicht te voorkomen? In ’Mensen maken het verschil’ geeft Caroline Dusschooten antwoord op deze vraag door de relatie te leggen tussen organisatiecultuur en de persoonlijkheid van medewerkers en managers. Deze persoonlijkheid stelt hen (al dan niet) in staat om gedrag te vertonen dat past bij de kernwaarden van de organisatie. Persoonlijke waarden blijken bovendien veelal overeen te komen met deze kernwaarden, waardoor managers en werknemers het gewenste gedrag ook langdurig en met voldoende eigen overtuiging kunnen vertonen. Dit zou een plausibele verklaring kunnen zijn voor weerstand bij cultuurverandering, waarbij immers ‘nieuwe’ waarden worden geïntroduceerd (die wellicht minder in lijn liggen met de eigen waarden) en ander gedrag van managers en medewerkers wordt verwacht. Aan de hand van uitgebreid theoretisch én empirisch onderzoek gaat de auteur in op de begrippen organisatiecultuur, waarden en persoonlijkheid, en laat zij zien dat er een duidelijk verband bestaat tussen deze drie. Ook besteedt zij uitvoerig aandacht aan de mogelijke gevolgen van congruentie (zogenoemde ‘fit’) tussen persoon en organisatie. Dit leidt onder andere tot de conclusie dat interventies en trainingen die gericht zijn op het veranderen van de organisatiecultuur alleen kans van slagen hebben wanneer er sprake is van uitgekiend maatwerk. Organisaties veranderen, maar het zijn tenslotte de mensen die het verschil maken…
Lees verder

Recensies

Gemiddelde waardering van 0 van 5 sterren

0 recensies
70% korting
nog 1 op voorraad
14,20 4,26
Bea Aarnoutse
Happy change
nog 1 op voorraad
17,00
nog 1 op voorraad
15,15
Evert Hatzmann
Houd je feedback!
Tweedehands Beetje gebruikt
10,65
70% korting
nog 1 op voorraad
14,20 4,26
Bea Aarnoutse
Happy change
nog 1 op voorraad
17,00
nog 1 op voorraad
15,15
Evert Hatzmann
Houd je feedback!
Tweedehands Beetje gebruikt
10,65