• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Ontwikkelingsgericht onderwijs - Ik is een meervoud

Onderwijspedagogische essays over Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Maak tweedehands je eerste keus
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
Sorry, niet op voorraad
ISBN
9789023258315
Bindwijze
Paperback
Taal
Nederlands
Uitgeverij
Uitgeverij Koninklijke van Gorcum Bv
Jaar van uitgifte
2021
Aantal pagina’s
184

Waar gaat het over?

In 'Ik is een meervoud' wordt met name de samenhang tussen praktijk, onderzoek en theorie van Ontwikkelingsgericht Onderwijs verder uitgewerkt. Het boek richt zich zowel op de onder- als de bovenbouw van de basisschool. ‘Lerend spelen’ bij kleuters komt dus aan de orde, maar ook hoe dit spelen zich ontwikkelt naar het onderzoekend leren in de bovenbouw. Ontwikkelingsgericht Onderwijs is gebaseerd op Vygotskij’s Cultuurhistorische Activiteitstheorie en vanuit deze benadering richt dit boek zich in verschillende essays op vragen zoals wat binnen dat perspectief ‘autonomie’ eigenlijk is; maar ook hoe we ‘spel’ binnen de cultuurhistorische visie moeten opvatten en wat ‘leren’ dan eigenlijk is. Alle essays in dit boek zijn gebaseerd op een kernidee van Vygotskij, namelijk dat alles wat mensen van jongs af aan leren, altijd voortvloeit uit interacties tussen een kind en méérwetende anderen. Het bijzondere daarbij is dat de invloed - de stem - van de anderen ook daarna verscholen of expliciet hoorbaar blijft in het handelen, spreken en denken van de leerling. Dit heeft vergaande gevolgen voor het autonomie begrip, dat nu niet meer herleid moet worden tot die ene individuele stem die we aan het kind toeschrijven, maar juist begrepen moet worden als een polyfone stem. Hierin blijkt dat ‘ik’ dus ten diepste als meervoud moet worden begrepen. Ontwikkelingsgericht Onderwijs kan zich verheugen op een toenemende belangstelling in binnen- en buitenland. Het is daarom belangrijk om te blijven nadenken over de betekenis van deze visie op onderwijs. De vele praktijkvoorbeelden die beschikbaar zijn op scholen, in tijdschriften en boeken, dragen in belangrijke mate bij aan de verheldering van deze visie. Maar voor een brede onderbouwing hiervan is het ook nodig empirisch onderzoek te doen en de visie theoretisch te onderbouwen. Het boek is bij uitstek geschikt voor zowel practici (zoals leerkrachten, begeleiders, ontwikkelaars) als onderzoekers die beter willen begrijpen wat ze eigenlijk aan het doen zijn. BERT VAN OERS IS EMERITUS BIJZONDER HOOGLERAAR AAN DE VRIJE UNIVERSITEIT AMSTERDAM, FACULTEIT GEDRAGS- EN BEWEGINGSWETENSCHAPPEN.
Lees verder

Recensies

0 recensies

Uitstekend

Zeer goed

Goed

Acceptabel

Onbevredigend

Meer in Pedagogiek

Barbara de Leeuw, N.v.t.
Overprikkeling voorkomen
sorry, niet op voorraad
Tweedehands Als nieuw
18,50
Tweedehands Beetje gebruikt
17,50
Dorien Graas, Ton Liefaard, Carlo Schuengel, Wim Slot, Hedy Stegge (red.)
De Wet op de jeugdzorg in de dagelijkse praktijk
nog 1 op voorraad
5,20
J.M.A. Hermanns, F. Verheij
Handboek jeugdzorg deel 1
nog 1 op voorraad
3,95
Tweedehands Beetje gebruikt
22,00
Barbara de Leeuw, N.v.t.
Overprikkeling voorkomen
sorry, niet op voorraad
Tweedehands Als nieuw
18,50
Tweedehands Beetje gebruikt
17,50
Dorien Graas, Ton Liefaard, Carlo Schuengel, Wim Slot, Hedy Stegge (red.)
De Wet op de jeugdzorg in de dagelijkse praktijk
nog 1 op voorraad
5,20
J.M.A. Hermanns, F. Verheij
Handboek jeugdzorg deel 1
nog 1 op voorraad
3,95
Tweedehands Beetje gebruikt
22,00