• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Het onzekere voor het zekere

kwetsbaarheid als kracht in loopbaandialogen
Maak tweedehands je eerste keus
  • Tot en met 29 september 4=3 op alles
  • Alle boeken zijn met de hand gecontroleerd
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
4=3 actie
nog 1 op voorraad

24,90

Hoe tweedehands wil je het hebben?
Het onzekere voor het zekere
Het onzekere voor het zekere
Echt gebruikt
24,90
ISBN
9789044131963
Bindwijze
Paperback
Taal
Nederlands
Uitgeverij
Garant - Uitgevers n.v.
Jaar van uitgifte
2014
Aantal pagina’s
245

Waar gaat het over?

Meestal wordt als vanzelfsprekend aangenomen dat in goede loopbaangesprekken alles draait om cognitieve reflectie. In de gesprekken die in het onderwijs met leerlingen worden gevoerd, is van een dergelijke reflectie meestal geen sprake. Studenten en loopbaanbegeleiders zijn veelal gefocust op ‘reflectie doen’ en niet op ‘reflectief zijn’. Reflectief zijn is het vermogen om open te staan voor nieuwe inzichten en ervaringen. Dit betekent eerst en vooral stil staan bij concrete ervaringen die ons raken en ruimte maken voor de ideeën en intuïties die daaruit kunnen groeien. Studenten noch loopbaanbegeleiders hebben de ervaring dat ze reflectie stoelen op – in de woorden van Norman E. Amundson – “embeddedness in being”. Paradoxaal genoeg zijn het vaak onzeker makende gebeurtenissen in het leven, zogenoemde grenservaringen, die ons kunnen verleiden tot openheid en receptiviteit. Grenservaringen maken ons kwetsbaar. Het is een natuurlijke reactie om deze kwetsbaarheid zowel voor onszelf als voor anderen te verbergen, maar het is ook een potentiële bron van kracht. Kwetsbaarheid wordt kracht wanneer men de moed heeft om niet meteen te vluchten voor de onzekerheid dan wel ze te overschreeuwen. Deze moed wordt ontwikkeld in een dialoog met begeleiders die de negatieve gevoelens durven te accepteren die onzekerheid veroorzaakt, en die nieuwe en creatieve manieren kunnen aanbieden om de kwetsbaarheid te laten uitgroeien tot een nieuw inzicht, tot inspiratie en tot daadkracht. Om te zorgen dat reflectie niet slechts een activiteit is die met wilskracht moet worden uitgevoerd, is het belangrijk om ruimte en tijd te scheppen voor een meer contemplatieve vorm van reflectie. Daarvoor is openheid en receptiviteit nodig, zowel aan de kant van de leerling als aan de kant van de begeleider of coach. Er moet letterlijk en op een intentionele manier tijd en ruimte zijn voor angst en pijn en het ‘nog niet weten’.
Lees verder

Recensies

0 recensies
R. Coppenhagen
Creatieregie
4=3 actie
7,25
R. Coppenhagen
Creatieregie
4=3 actie
6,70
H. Adam, R. van den Berg
E-Hrm
4=3 actie
11,90
4=3 actie
nog 1 op voorraad
21,00
4=3 actie
53,20
Koen Gonnissen
De bedrijfsatleet
4=3 actie
14,04
R. Coppenhagen
Creatieregie
4=3 actie
7,25
R. Coppenhagen
Creatieregie
4=3 actie
6,70
H. Adam, R. van den Berg
E-Hrm
4=3 actie
11,90
4=3 actie
nog 1 op voorraad
21,00
4=3 actie
53,20
Koen Gonnissen
De bedrijfsatleet
4=3 actie
14,04

Anderen bekeken ook

4=3 actie
14,00
Vreneli Stadelmaier
F*ck die onzekerheid
4=3 actie
10,50
4=3 actie
14,00
4=3 actie
14,20
4=3 actie
12,00
4=3 actie
15,60
4=3 actie
9,25
Marianne Panneman
Schrijf je loopbaan
sorry, niet op voorraad