• Voor 15:00 besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

Alles over het kopen van tweedehands boeken

Koop je voor het eerst een tweedehands boek bij BoekenBalie? Dan begrijpen we dat je wat vragen hebt. We doen ons best om zoveel mogelijk van je vragen hier te beantwoorden. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@boekenbalie.nl of bel +31 (0)851302932.



Veelgestelde vragen


Boeken Verkopen
Je boeken hoeven echt niet perfect te zijn. We houden juist wel van een beetje karakter. Maar sommige boeken kopen we niet in. Dat zijn de volgende: 

Non-books: 
  • Spelletjes 
  • CD's 
  • DVD's 
Beschadigde boeken: 
  • Brand- of rookschade 
  • Flinke schade of slijtage aan de binding 
  • Oude bibliotheek exemplaren 
  • Loszittende, ontbrekende of gescheurde pagina's 
  • Sterke geur (zoals bijvoorbeeld sigarettengeur) 
  • Water-, vocht-, of schimmel schade 
  • Werkboeken (geldt dus niet voor tekstboeken) waarin is geschreven (gedeeltelijk of volledig ingevuld met pen of potlood) 
  • CD’s of DVD’s, die horen bij een boek, met barsten, diepe krassen of vervormingen 
  • Grote beschadigingen 
  • Grote vlekken 
Boeken die incompleet zijn: 
  • Toegangscode ontbreekt/is gebruikt 
  • Alle delen, indien het een serie onder 1 ISBN is 
  • Ontbreken van de stofomslag of bijbehorende CD/DVD 
Boeken met onderstrepingen, markeringen of waarin geschreven is, kopen we niet als: 
  • Grove taal bijgeschreven is 
  • Gedrukte tekst niet meer leesbaar is 
  • Foto's en plaatjes zijn ingekleurd 
  • Meer dan 20% van de pagina's is bewerkt met potlood, pen of marker 
Check bovenstaande lijstje even goed voordat je boeken naar ons opstuurt. Ieder boek dat bij ons binnenkomt, wordt door ons kwaliteitsteam onder de loep genomen. Mochten zij een van de bovenstaande dingen in een boek tegenkomen, dan ontvang je het bedrag van dat boek niet en we sturen het boek niet naar je terug. Daar wordt niemand blij van. Ook wij zouden dat erg vervelend voor je vinden. Twijfel je over een boek? Stuur ons een berichtje. Dan kijken we even met je mee.
Zodra je boeken bij ons binnen en gecheckt zijn, storten we het geld op je rekening. Je hoeft dus niet te wachten totdat je boeken door ons verkocht zijn. Dat komt wel goed. Houd er wel rekening mee dat het checken even kan duren. We krijgen per week zo’n 20.000 boeken binnen. Gelukkig zijn onze medewerkers echte aanpakkers. Over het algemeen checken ze binnen twee weken die van jou.
Je kan twee boeken per titel aan ons verkopen. Wil je stiekem proberen steeds opnieuw hetzelfde boek aan ons te verkopen om er meer kwijt te kunnen? We waarderen je doorzettingsvermogen, maar we kunnen vast verklappen dat dat niet werkt.
Op dit moment kun je alleen vanuit Nederland en België boeken verkopen met de BoekenBalie app.
Onze missie is om zo veel mogelijk boeken een tweede, derde, vierde of misschien zelfs zesentwintigste leven te geven. Daarbij willen we een zo goed mogelijke prijs bieden in de webshop. Maar natuurlijk moeten we ook ons bedrijf draaiende houden. We vervoeren de boeken van mensen thuis naar ons toe, checken ze handmatig, en verpakken ze weer met liefde zodra ze gekocht zijn. Daar zit natuurlijk wat werk in, en die kosten moeten we dekken. Verder hebben we uitgaven zoals pandhuur, salarissen van ons personeel, en de kosten om onze boeken op plekken zoals Marktplaats aan te bieden. Als laatste houden we een klein deel van het verkoopbedrag als winst, want we blijven graag een groeiend bedrijf. Rekening houdend met dit alles, berekent ons algoritme elke dag opnieuw de prijzen.
Wij houden van boeken met een verhaal. Als je naam in het boek staat, vinden we dat juist wel wat hebben. We laten die persoonlijke touch graag staan. Mocht je zelf liever anoniem blijven, plak dan kleine witte adresstickers over je naam heen. Let op dat je geen stuk van de pagina afknipt, want dat zien we als beschadiging.
Het liefst zouden we alle boeken van de wereld doorgeven, maar ons magazijn is daarvoor nét wat te klein (scheelt niet veel hoor). We nemen zo’n 1 op de 4 boeken aan. Welke? Daar kom je gelijk achter wanneer je de streepjescodes van je boeken scant met de BoekenBalie app.
Hoewel we het liefst ieder boek doorgeven, is een streepjescode of ISBN voor ons systeem echt nodig. Zonder dat herkent onze app je boek niet.
Dat kan zeker. De prijzen gelden voor nieuwe boeken, tweedehands boeken, derdehands boeken, vierdehands boeken, vijfdehands boeken, zesdehands boeken… eigenlijk gewoon voor alle boeken.
Met de BoekenBalie app verkoop je ook boeken die in andere talen zijn geschreven. We moeten wel eerlijk toegeven dat we deze minder vaak inkopen dan Nederlandstalige boeken. Wil je weten of we jouw anderstalige boeken kunnen inkopen? Scan ze dan even met de app en je ziet het gelijk.
Een boek dat een beetje geleefd heeft, daar houden we wel van. Er zijn echter een paar dingen die we zien als beschadiging waardoor we het boek niet van je kopen. Hieronder vallen boeken waarbij: 
  • Meer dan 20% van de pagina's is bewerkt met potlood, pen of marker. 
  • Grove taal bijgeschreven is. 
  • Gedrukte tekst die niet meer leesbaar is. 
  • Foto's en plaatjes zijn ingekleurd. 
Check dit even goed voordat je boeken naar ons opstuurt. Ieder boek dat bij ons binnenkomt, wordt door ons kwaliteitsteam onder de loep genomen. Mochten zij een van de bovenstaande dingen in een boek tegenkomen, dan ontvang je het bedrag van dat boek niet en we sturen het boek niet naar je terug. Daar wordt niemand blij van. Ook wij zouden dat erg vervelend voor je vinden. Twijfel je over een boek? Stuur ons een berichtje. Dan kijken we even met je mee.

Boekenbalie-app & account
Als je op de website begonnen bent met het maken van een lijst, bewaar deze lijst dan door een account aan te maken. Als je vervolgens de app downloadt en daarop inlogt met dit account, dan kun je daar verder gaan met het invoeren van je lijst.
Om alsnog een paar extra boeken aan je reeds ingediende order toe te voegen, kun je ook extra boeken alsnog scannen met onze app en een print screen van de lijst maken. Deze kun je dan mailen naar inkoop@boekenbalie.nl. Graag in de mail wel ons zes-cijferige referentienummer vermelden. Vervolgens kunnen wij de boeken en bijbehorende extra te ontvangen bedrag alsnog toevoegen aan je order.
Je kunt ook een tweede order maken, als je voor meer dan 10,- hebt. Het is wel belangrijk om deze orders in gescheiden dozen met aparte labels te verzenden zodat wij dat goed kunnen verwerken. Als er meerdere orders in 1 doos worden verstuurd dan kan de betaling mislopen.

Je kunt makkelijk een account aanmaken via de App of website. Via dat account kun je je oude boeklijsten inzien, je gegevens bewaren en eventueel wisselen van apparaat. BoekenBalie doet verder bijna niks met deze gegevens, zoals omschreven in onze privacy statement.

Mocht je toch willen dat we je account verwijderen, dan kan dat. Stuur daarvoor een e-mail vanaf het e-mailadres van je account naar inkoop@boekenbalie.nl met het verzoek. We gaan dan voor je aan de slag en verwijderen je account en gegevens. Je kunt dan natuurlijk geen gebruik meer maken van onze diensten en geen boeken aan ons verkopen.


Nee, dat is helaas niet mogelijk. Je moet een account aanmaken om onze app te kunnen gebruiken. Dit doen we om te zorgen dat we je gescande boekenlijst goed kunnen bewaren.
Ja, om boeken aan ons te kunnen verkopen moet je een account aanmaken zodat wij jouw gegevens ontvangen om de verkoop af te ronden.
We sturen standaard 1 label per 25 boeken. Gebruik voor het leveren van boeken een doos van een goede kwaliteit en behoorlijk formaat zoals een verhuisdoos of bananendoos. Dan zouden 25 boeken prima moeten passen.
Mocht je labels over hebben dan kun je deze gewoon weggooien. Informeer ons alsjeblieft wanneer je minder dozen gebruikt dan je hebt opgegeven.
Labels die je van ons ontvangt zijn 20 dagen geldig. Dus zorg dat je voor die tijd je boeken hebt verzonden.
Ja, dat kan. Je kunt je boeken naar een Parcelshop brengen. Als je voor meer dan € 50,- hebt gescand dan kan DHL je boeken ook komen ophalen. Dit moeten we echter handmatig aanvragen bij DHL. Kies dan voor Parcelshop en neem contact met ons op via inkoop@boekenbalie.nl. Geef hierin je lijstnummer en voorkeursdag voor de pick up aan. Wij maken dan een afspraak voor je bij DHL. Je moet er wel rekening mee houden dat je tussen 8:00 en 18:00 thuis moet zijn omdat DHL geen specifiekere ophaaltijden kan inplannen.
Het kan gebeuren dat je DHL mist, of DHL gewoon niet langs geweest is op de dag die jij hebt aangegeven. Vaak komen ze de volgende alsnog binnen hetzelfde tijdvak langs. Is dit niet zo stuur dan een mail naar: inkoop@boekenbalie.nl onder vermelding van je lijstnummer.